3,5 млн. куб.м. земни и скални маси са изкопани и взривени за трите години, през които се извършва реконструкцията и рехабилитацията на 22,78 км от северната част на прохода Хаинбоаз, коментира великотърновският вестник "Янтра днес".

Ако бъдат натоварени на самосвали, ще се образува колона с дължина от 4600 км, което е разстоянието от Хаинбоаз до Париж и обратно, каза вчера инж. Дончо Атанасов, директор на дирекция "Оперативен контрол и управление на риска" в Националната агенция "Пътна инфраструктура".

От НАПИ поканиха вчера журналисти на място да видят на какъв етап е строителството на прохода, което се извършва от "Пътни строежи - Велико Търново" и сливенската фирма "Биндер".

С 20 минути по-малко ще се пътува през ремонтирания проход от Килифарево до Предела, заяви инж. Филип Маринов, изпълнителен директор на великотърновската пътностроителна фирма. С Хаинбоаз пътят от Свиленград до Русе ще се скъси поне с 2 часа, заяви инж. Атанасов.

Между 60 и 70 машини работят на прохода.100 хил. куб.м. трошен камък е сложен в пътните основи. Положени на места са нови асфалтови пластове с обща дебелина 26 см. Излят е 140 хил. тона асфалт.

Изграждат се три нови моста с обща дължина 225 м, две нови подпорни стени, правят се над 1000 м нови водостоци, полагат се повече от 15 хил. м бетонови бордюри, над 20 км облицовани канавки, 12 км мантинели.

Изпълнителите и възложителите на строителството твърдят, че вече са приключили проблемите с отчужденията на Хаинбоаз.

Близо половината от пътния трафик от Северна за Южна България минава през Прохода на републиката. Над 40 % от трафика на тежкотоварни автомобили по пътя е международен транзит.

При запазване на съществуващото ниво на движение очакваните годишни икономии на транспортно-комуникационни разходи ще е над 5 млн. лв., увери инж. Дончо Атанасов.

Пътният шеф е категоричен, че Хаинбоаз ще е ремонтиран и отворен за движение на 30 юли т.г. Първоначалният проект от 19,3 млн. евро ще се оскъпи. 17,5 млн. евро са усвоени до сега при строежа на Хаинбоаз.

Парите са от Европейската инвестиционна банка и държавния бюджет. Заради допълнителните 8 км трилентов път и трите нови моста, които се строят, се получава допълнително оскъпяване.

Очаква се за цялостния ремонт на 23-километровата отсечка да отидат около 26-27 млн. евро, като допълнителното финансиране е от държавата, обясни инж. Дончо Атанасов. Така Хаинбоаз става най-скъпият път в страната с 1,2 млн. евро за километър.

Пред журналистите вчера беше демонстрирано как с взрив се уширява трасето на прохода.

Един от баирите преди Вонеща вода беше взривен с 3,25 тона тротил. За час репортерите и пътните шефове останаха блокирани в посока Велико Търново, докато изчакват разчистване на малък коридор под взривения скат.