През 2011 г. бюджетните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД) възлизат на 188.6 млн. лв., като в сравнение с предходната година намаляват с 3.3%, показва данните на Националния статистически институт.

Делът на бюджетните разходи за НИРД от брутния вътрешен продукт също намалява - от 0.28% през 2010 г. на 0.25% през 2011 г., което е около една трета от стойността на този показател за ЕС-27 (0.76% през 2010 г.).

През периода 2009 - 2011 г. най-голям дял от бюджетните средства за НИРД са насочени към социално-икономическата цел „Общо развитие на знанието", включваща основно научните изследвания, осъществявани от Българската академия на науките и университетите.

Иновационна дейност на предприятията за периода 2008 - 2010 година

През периода 2008 - 2010 г. близо една трета (27.1%) от предприятията с пазарно ориентирана дейност и с повече от девет наети лица в България са осъществявали иновационна дейност, отчита НСИ.

Тези предприятия са реализирали на пазара нови или значително усъвършенствани продукти, внедрили са нови или значително подобрени производствени процеси или са приложили нови маркетингови и организационни методи.

През 2010 г. общата иновационна активност е намаляла с 3.7% в сравнение с 2008 г., като спад се наблюдава при продуктовите, процесовите и организационните иновации. Единствено при осъществените маркетингови иновации е регистрирано увеличение от 1.8%.

През периода 2008 - 2010 г. най-висока е иновационната активност на големите предприятия (с 250 и повече наети лица).

Иновационната активност продължава да е по-характерна за предприятията, занимаващи се с промишлено производство (31.1%), отколкото за тези, предоставящи услуги (22.0%).

През периода 2008 - 2010 г. близо половината (47.8%) от предприятията с продуктови иновации са реализирали иновационен продукт, който е нов за техния пазар, а три от всеки четири от тях са реализирали стоки или услуги, които са нови само за тяхното предприятие.

През 2010 г. 19.5% от общия оборот на предприятията с технологични иновации е натрупан от продуктови иновации (стоки и услуги), реализирани на пазара през периода 2008 - 2010 година.

От предприятията с технологични иновации 22.4% са осъществили иновационно сътрудничество с други предприятия, научни организации и други партньори, като за големите предприятия (250 и повече наети лица) този дял е 44.5%.