Евродепутатите настояват за общ формуляр за възстановяване на разходи, безплатно избиране на детска седалка, безплатни лични вещи на борда и малък ръчен багаж, както и по-добра защита за мултимодални пътувания, съобщават от офиса на Европейския парламент. Комисията по транспорт и туризъм предложи промени в правилата на ЕС за правата на пътниците с 38 гласа "за" и два "въздържали се", за да се преодолеят пропуските в прилагането и да се гарантира, че пътниците са по-добре запознати с правата си в случай на прекъсване на пътуването.

Проектът за правила изяснява ролята на посредниците (продавачи на билети или търговци на дребно) при възстановяване на разходите на пътниците във въздушния транспорт за анулирани полети, дълги закъснения или отказан достъп на борда.

Евродепутатите искат тези компании да информират пътниците по време на резервацията за пълната цена на самолетния билет, таксите за посредничество или услуги, както и за процеса на възстановяване на разходите, който не трябва да отнема повече от 14 дни. Ако посредник не спази този срок, въздушният превозвач ще трябва да обработи възстановяването на разходите в рамките на седем дни.

Евродепутатите подкрепят предложението за въвеждане на общ формуляр за искания за обезщетение и възстановяване на разходи. Те също така искат да добавят разпоредба, която да задължава въздушните превозвачи да изпращат на пътниците предварително попълнения формуляр или да активират алтернативни автоматични канали за комуникация в рамките на 48 часа след прекъсване на полета.

Снимка 717774

Източник: iStock

Извънредни обстоятелства

За да се намали свободата на тълкуване на това какво представляват извънредни обстоятелства, които биха позволили на авиокомпаниите да откажат обезщетение, Комисията по транспорт и туризъм следва съществуващата позиция на Парламента, приета през 2014 г., за да има определен списък с изключения, като природни бедствия, война, метеорологични условия или непредвидени трудови спорове (с изключение на стачки на персонала на авиокомпаниите).

Половината от онлайн магазините мамят или подвеждат потребителите - какви са правата ни

Половината от онлайн магазините мамят или подвеждат потребителите - какви са правата ни

"Каквото и да купим, имаме право на отказ", заяви пред Money.bg Габриела Руменова, създател на "Ние, потребителите"

Ръчен багаж и повече права за уязвимите пътници

Европейските депутати искат да улеснят пътуването с въздушен транспорт, като въведат общи размери за ръчен багаж. Пътниците трябва да имат право да носят на борда един личен предмет, като например чанта, раница или лаптоп (максимални размери 40x30x15 см) и един малък ръчен багаж (максимални размери 100 см и 7 кг) без допълнително заплащане.

Европейските депутати също така искат да гарантират, че децата под 12 години се настаняват безплатно до придружаващия ги пътник. Те също така искат повече защита за лицата с намалена мобилност, като се гарантира, че придружаващо лице може да пътува с тях безплатно, и се добавя право на обезщетение в случай на загуба/повреда на оборудване за мобилност или нараняване на животно-помощник.

Комбинирано пътуване

В отделно гласуване, евродепутатите от Транспортния отдел подкрепиха новия проект на правила на ЕС относно правата на пътниците при т. комбинираните пътувания, включващи поне два вида транспорт (самолет-автобус, влак-автобус-самолет и др.) с 32 гласа "за" и един "против" и девет "въздържал се".

Депутатите на Европейския парламент казват, че ако пътник е закупил единичен мултимодален договор от един оператор, смяната на видовете транспорт не трябва да означава загуба на защита срещу пропуснати връзки и помощ. Ако пропуснатата връзка доведе до закъснение на пътуването от 60 или повече минути, на пътника трябва да се предложат безплатно храна, освежителни напитки и хотелско настаняване, при необходимост.

Тъй като само единичен мултимодален договор би осигурил пълна защита, Комисията по транспорт и туризъм въведе задължение за превозвачите и посредниците да информират пътниците преди покупката какъв вид билет купуват (единичен, комбиниран или отделен мултимодален). Неспазването на това би направило продавачите отговорни за възстановяване на сумата за билета и за 75% обезщетение, ако пътникът пропусне някоя връзка.

Проект: Плащат автоматично обезщетенията за закъснял или отменен полет

Проект: Плащат автоматично обезщетенията за закъснял или отменен полет

Брюксел готви сериозни промени в разпоредбите, които защитават правата на пътниците