Максимум две седмици, а не месеци - толкова бързо трябва да започнат да се изплащат обезщетенията на пътниците от закъснели и отменени полети в рамките на Европейския съюз, ако бъдат приети предложенията за промени в регламента, който защитава правата им.

"Част от реформата е започнала през 2014 г., но е зациклила там", обясни пред "24 часа" българският евродепутат от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков, който е докладчик за промените.

Ryanair за Терминал 3: Пътниците не искат скъпо "5-звездно изживяване", а летище, през което се минава бързо

Ryanair за Терминал 3: Пътниците не искат скъпо "5-звездно изживяване", а летище, през което се минава бързо

Смятаме, че базата в София може да се разшири - от четири на осем самолета, коментира търговският директор на авиокомпанията пред Money.bg

По думите му в момента пътниците "или не са добре информирани с какви права разполагат, или пък умишлено компаниите са направили процедурата за търсене на права толкова сложна, че никой не го прави".

Проектът предвижда процеси, които в момента бяха свързани с тежка административна процедура, да се автоматизират и така при ситуации като отменен полет, закъснял самолет или продадени повече билети от капацитета на машината (масова практика при нискотарифните превозвачи) възможно най-бързо да се изплаща обезщетение, да се връщат пари или да се насочва пътуващият към друг полет.

Тук е важен моментът с различните по-слабо видими участници във веригата - например сайтовете посредници, които продават билети или наземните оператори, които се занимават с багажа.

Авиационният сектор в Европа се консолидира: Защо това е лошо за пътниците?

Авиационният сектор в Европа се консолидира: Защо това е лошо за пътниците?

В момента в ход са няколко придобивания

"Влизаш в интернет сайт и си купуваш билет. Ако отменят полета, пътникът търси обезщетение от авиокомпанията, а тя съвсем резонно казва "Ние не сме ви продавали нищо", и препраща към сайта. От сайта пък отговарят: "Не сме го отменили ние, а авиокомпанията". И започва ходене по мъките", коментира пред изданието Новаков. По думите му посредниците не трябва да се крият от отговорност, след като са спечелили от чуждия билет.

По същия начин той е "за" солидарна отговорност между авиокомпанията и наземния оператор при изчезнал или повреден багаж.

Летището, което никога не е губило багаж на пътниците

Летището, което никога не е губило багаж на пътниците

То работи вече близо 30 години

Все още се приемат предложения за промени в европейския регламент. "Амбицията е до края на годината да имаме разбирателство и общ подход, така че в следващата година промените да бъдат публикувани в Официалния вестник на ЕС и да влязат в сила", заяви Андрей Новаков.