Джейсън МакГинес е търговски директор на най-голямата по капацитет авиокомпания на българския и европейския пазар - Ryanair. Той вече повече от 17 години е част от екипа на нискотарифния превозвач, а от близо половин десетилетие е на настояващата си позиция.
Пред Money.bg той коментира развитието на пазара, но и специфичните предизвикателства пред растежа на авиосектора в България.
Ryanair е в България вече близо 15 години. Колко важна за Вас е нашата страна - както като дестинация, така и като база за Вашите самолети?
Ние започнахме (с база в България през 2016 г.) с два самолета. За съжаление, все още имаме само четири. С оглед големината на града и държавата, има възможност да се направи повече.
Смятаме, че базата в София може да се разшири - от четири на осем самолета. Освен това сезонно може да се базират машини в Бургас. Причината това да не се случва толкова бързо в София, колкото би трябвало, е, че, за съжаление, таксите са твърде високи.
Ние оперираме на много по-различен пазар в сравнение даже с периода преди COVID-19. Все още полетите са с 5% по-малко. Има огромна конкуренция между летища, региони и правителства за ограничения капацитет. Ryanair е единствената авиокомпания, която расте в Европа с новите си самолети, които намаляват изгарянето на гориво, вредните емисии и шума. Има огромна конкуренция за тези нови самолети.
Най-просто казано, до момента София не е конкурентоспособна и затова не сме разширили базата си. Тук сме, за да представим плана си на правителството. Смятаме, че има голям потенциал за растеж, но за целта се изисква летището и властите да работят с нас за намаляване на разходите, защото това се случва другаде в Европа.
Как всъщност се представя Летище София спрямо останалите в неговия клас на континента?
По отношение на цените се представя много слабо - твърде скъпо е, вероятно около двойно спрямо нивата в Полша. Не е нужно просто да вярвате на думите ми - вижте какво правим в Полша. Ние увеличихме капацитета си в сравнение с преди пандемията - от 20 на 42 самолета.
Вижте какво правим и на Балканите - имаме база в Дубровник, а преди даже не летяхме до Дубровник. Имаме 20 маршрута. Преди не летяхме до Сараево, а сега преговаряме с властите за базиране на самолет и имаме около 12 маршрута оттам. Ще пътувам до Тирана. Преди Ryanair не летеше до Тирана, а сега имаме 3 милиона пътници.
Общото между всичко това е едно и то е много просто. Единствената променлива в нашия бизнес са летищните такси - всички останали разходи са фиксирани без значение докъде летим.
Именно това ще посочим на правителството. Ще им кажем, че искаме да работим с тях, но в някои аспекти зависи от тях дали искат да работят с нас за намаляване на разходите.
Надяваме се да искат. Тук сме, за да работим с тях. Но, ако няма интерес, капацитетът ще отиде другаде.
Говорейки за летища, Вашата компания се обяви срещу голям проект в Полша, като призовахте за инвестиции в по-малки регионални летища. В тях ли е бъдещето - сякаш по света има надпревара кой ще направи по-голяма и по-скъпа аерогара...
Това е пълна глупост. Една от причините полската икономика да расте толкова бързо и устойчиво е, че, за разлика от други страни в Европа, този растеж е балансиран по цялата ѝ територия. Варшава е много голям град, но и други като Вроцлав, Катовице и Гданск растат много бързо от икономическа гледна точка. Те имат много силна мрежа от регионални летища. Тя позволява на малките бизнеси да имат свързаност с Европа при връзките им с доставчици и инвеститори.
Ако сте, например, в Краков, имаме 12 базирани самолета и вероятно близо 90 маршрута. За малкия бизнес там това означава, че се качвате на самолета, срещате се с инвеститори и т.н. Ето това ни трябва в София. Ако искаме младите хора в София и региона да живеят и работят в България и да създават своите малки предприятия, те се нуждаят от свързаност.
Имате обаче притеснения по отношение на бъдещия Терминал 3...
Да, много сме притеснени.
Защо?
Защото ще похарчат твърде много пари и след това ще очакват пътниците да си платят за него. Чета за 5-звездните терминали и 5-звездното изживяване. Пътниците не искат това. Те искат да могат да минат през летището бързо и ефективно.
От края на лятото или от началото на зимния сезон всички пътници на Ryanair ще използват мобилния си телефон за бордна карта. Те ни казват, че не искат да ходят на гише, да се редят половин час за check-in, за да получат хартиена бордна карта и след това да се редят на нова опашка за проверка по сигурността.
Какво иска човек - да мине бързо проверката и да стигне до самолета си.
Цялото 5-звездно изживяване е от друга епоха и пътниците не го искат. Трябват им ефективни услуги, бързо придвижване и свързаност, както и често обслужвани маршрути, между които да избират. Не им трябват спа и увеселителен център на летището.
Няма как да избягаме от темата Boeing. Как изглежда в момента ситуацията от гледна точка на клиента - изпълняват ли ангажиментите си?
В някаква степен - да. Все още не получаваме всички самолети, които очакваме и това ни разочарова, но ще получим тези (все още недоставени) 29 самолета през следващата година. Доставените в момента 737-8200 намаляват шума с 40%, намаляват изгарянето на гориво с 16% - те са превъзходни самолети и пътниците ги обожават. Аз също обичам да летя на тях.
Бихме искали да имаме повече, но ще ги получим през следващата година. Уверени сме, че ще започнем да получаваме 737 MAX 10 от 2027 г. Те ще ни дадат възможност да пораснем до 300 милиона пътници. Тогава ще имаме 800 самолета на Boeing... и се надявам, че повече от 4 от тях ще са базирани в София.
Дойде ли време за трети голям играч при пътническите самолети?
Много се говори за това през годините от гледна точка на потенциални варианти. Конкуренцията винаги е нещо хубаво, но трябва да изтече доста вода, докато се случи нещо подобно. Самолетите на Boeing, с които разполагаме, са много добри и чакаме доставката на още от тях.