Българските летища увеличават своите такси и това е причина авиосекторът у нас все още да не може да достигне нивата на развитие от преди пандемията. Това обявиха от Ryanair на пресконференция в София. Нискотарифният превозвач призова правителството да се намеси и обеща в замяна инвестиция от 1 млрд. долара през следващите години, която сериозно да разшири присъствието му в нашата страна.
Ако България намали таксите за достъп до летищата, Ryanair ще отговори със своя инвестиционен план, който има потенциала да удвои трафика до 6 млн. пътници, 10 базирани самолета, втора база в България (Бургас) и над 180 нови високоплатени авиационни позиции (до общо 300), посочиха от превозвача.
Търговският директор на Ryanair Джейсън МакГинес посочи, че е в София, за да представи инвестиционния план с хоризонт 2030 г. на българското правителство. По думите му в Европа има конкуренция и все повече държави се ориентират към намаляване на летищните такси. Той даде пример с дестинации в Хърватия, Босна и Херцеговина и Полша: "Растем много бързо, защото таксите са по-конкурентни в сравнение с тези в България".
С усмивка той се обърна към изпълнителния директор на SOF Connect (компанията оператор на Летище София) Хесус Кабайеро, който беше в залата: "Много простата ни молба е: Хесус, моля да намалиш таксите, за да можем да предложим повече пътници!".
Директорът по маршрутното развитие на авиокомпанията Реймънд Келихър посочи, че българското правителство трябва да замрази летищните такси на летище "Васил Левски" дългосрочно и да осигури стимули за растеж. Той засегна и темата "Терминал 3" - според Ryanair разходите по проекта трябва да бъдат сведени до разумно ниво.

Източник: Явор Николов
"Можем да кажем, че ръстът в България е почти изцяло от София. Във Варна и Бургас се наблюдава съществено свиване. Това е заради липсата на регламенти относно таксите, които се изискват от оператора на тези две летища - Fraport. През последните години има двуцифрен ръст в процентно отношение. Настояваме да има регулиране и регламентиране на таксите и тарифите, които се изискват", подчерта Келихър.
Именно на едното от тези две летища - Бургас, Ryanair могат да изградят втора сезонна база с два самолета.
Планове за лятото
На фона на призивите към правителството и задочния сблъсък с Fraport, от Ryanair обявиха и лятното си разписание за 2025 г. То е най-богатото до момента - с над 350 полета по 43 маршрута и очаквани 2,9 млн. пътници.

Източник: Явор Николов
Две са новите дестинации - Франкфурт-Хан и Пиза, а популярни маршрути като Катания, Дъблин, Родос и Рим ще бъдат подсилени.
За целта у нас ще има 4 базирани самолета, което Ryanair определят като инвестиция от 400 млн. долара в българската икономика, която подпомага индиректно 2500 работни места.