Признаваме, вкарването на един от водещите производители на пътнически самолети в света именно в рубриката "Паднали гиганти" - и то под това заглавие, е донякъде безвкусна игра на думи. В същото време е факт, че Boeing за малко повече от година категорично се утвърди като един от най-добрите примери за това как от пазарен лидер можеш да се превърнеш в посмешище.

Пътят на компанията обаче е много интересен и в него има както възходи, така и падения - във военната и гражданската авиация и в Космоса.

Още $4 милиарда загуби за Boeing след хаотичната 2024 година. Идва ли по-добро бъдеще за компанията?

Още $4 милиарда загуби за Boeing след хаотичната 2024 година. Идва ли по-добро бъдеще за компанията?

Компанията не е регистрирала годишна печалба от 2018 година насам

Дървено начало

Boeing съществува от 1916 г. като рожба на предприемача в сферата на дърводобива Уилям Боинг. Заедно с Конрад Вестервелт създават хидроплан през същата година, а през следващата преименуват дружеството от Pacific Aero Products Company на Boeing Airplane Company.

Влизането на САЩ в Първата световна война дава шанс на компанията - военноморските сили на страната поръчват десетки от нейните водосамолети. Краят на конфликта обаче нанася тежък удар по цялата индустрия - пазарът е залят от разоръжени военни машини и поръчките за нови секват.

Boeing оцеляват, като произвеждат мебели и товарни плавателни съдове.

През 20-те и началото на 30-те години компанията се превръща в един от основните производители на изтребители - първо с биплана P-12, а след това с P-26, който е първият целометалически моноплан от този тип.

Снимка 704882

Източник: GettyImages

Междувременно през 1928 г. полита и тримоторният Boeing 80 - първият изцяло пътнически самолет на компанията.

Тя поглъща много други компании от авиационния сектор като Chance Vought, Sikorsky Aviation и Pratt & Whitney.

На крилете на "Летящата крепост"

Многомоторните самолети се превръщат в специалност на Boeing. През 1931 г. е представен експерименталният бомбардировач YB-9, чийто дизайн в голяма степен повлиява авиоконструкторите по света за поне 15 години напред.

През 1933 г. в експлоатация влиза авиолайнерът Boeing 247, който се превръща в единица мярка за качество в пътническата авиация.

Снимка 704878

Източник: GettyImages

Първите редовни полети между САЩ и Великобритания пък се изпълняват от летящите лодки Boeing 314 Clipper.

Снимка 704895

Източник: GettyImages

В Boeing междувременно работят по нов експериментален боен самолет - четиримоторният бомбардировач XB-15. Той е развит в Boeing B-17 - "Летящата крепост", която е един от символите на въздушната война в периода 1939-1945 г.

Снимка 704886

Източник: GettyImages

Крилата, опашката и двигателите са използвани в Model 307 Stratoliner - първият транспортен самолет с херметична кабина.

Снимка 704885

Източник: GettyImages

През последните две години от Втората световна война американските ВВС унищожават индустрията на Япония с помощта на най-модерния бомбардировач в света по това време - Boeing B-29. Именно този самолет е използван и за ядрените удари по Хирошима и Нагасаки, а СССР го копира 1:1 със своя "Туполев" Ту-4.

Снимка 704884

Източник: GettyImages

Горещата Студена война

По време на войната Boeing достига до Топ 12 по договори за военно производство и мирът означава 70 000 души без работа. Компанията си стъпва на краката с модела Stratocruiser - луксозен авиолайнер на базата на военнотранспортния C-97 и бомбардировача B-29.

Все по-острото противопоставяне между САЩ и СССР скоро отново дава възможност на Boeing да кандидатстват за военни поръчки.

Снимка 704881

Източник: GettyImages

Първият реактивен самолет на компанията е бомбардировачът B-47. Той остава в строя за относително кратко, след като става ясно, че няма нужния радиус на действие за ядрени удари дълбоко в Съветския съюз, но пък наученото при разработката му е вкарано в употреба за B-52.

Снимка 704889

Източник: GettyImages

Stratofortress е един от знаковите самолети на Студената война. След многобройни модернизации, ракетоносецът и днес е на въоръжение, като плановете са той да се запази като универсална бойна платформа и около век след първия си полет - нищо подобно не се е случвало в авиационната история.

Снимка 704879

Източник: GettyImages

Отново в началото на 50-те Boeing със свои средства развива и цивилни проекти. Така технологичният демонстратор 367-80 се превръща в първия наистина успешен реактивен пътнически самолет - Boeing 707. С него компанията се завръща в цивилния сектор, като междувременно до 1968 г. има и успешен бизнес с реактивни двигатели.

Снимка 704894

Източник: GettyImages

Изключително важни са два проекта от 60-те. Първият е за гигантския 747. За създаването на Jumbo Jet са похарчени огромни суми и е изграден най-големият завод в света. Паралелно се подготвя модел, който ще стане най-масовият в историята на реактивната цивилна авиация - 707. Междувременно се работи по свръхзвуков отговор на "Конкорд" (Boeing 2707) и по програмата Apollo, която ще прати хора на Луната.

В началото на 70-те обаче нещата хич не изглеждат розово. След провала на САЩ във Виетнам военните разходи са орязани, Конгресът спира финансирането на програмата за свръхзвуков пътнически самолет, 747 се бави заради двигателите, парите за Apollo намаляват.

Снимка 704896

Източник: GettyImages

Boeing се налага да се свият от близо 84 000 служители през 1968 г. до под 21 000 през 1971 г. Родният за компанията Сиатъл в резултат се оказва с най-високата безработица в САЩ (14%).

Снимка 704880

Източник: GettyImages

Когато най-накрая Jumbo Jet влиза в експлоатация, следва нов обрат - самолетът е без аналог на пазара и от него са произведени цели 1500 бройки от различни модификация. Последната машина е предадена през 2022 г.

Нашествието на счетоводителите

80-те са по-спокойно време за Boeing - с добро темпо на доставки на 737 и участие във важни проекти като космическата совалка, бъдещата Международна космическа станция и новия стелт бомбардировач B-2.

Снимка 704890

Източник: GettyImages

Постепенно обаче в цивилния сектор се появява силен конкурент - европейската Airbus. На neя Boeing отговаря с модернизация на 737 и чисто нови модели като 757 и по-големия 767. През 1994 г. полита и 777 - модерен двумоторен пътнически самолет с компютъризирано управление.

Снимка 704887

Източник: GettyImages

В същото време, два големи военни проекта претърпяват провал: YF-23 и X-32 са победени от бъдещите изтребители F-22 Raptor и F-35 Lightning II. Краят на Студената война на свой ред рязко намалява поръчката за B-2.

В рамките на няколко дни в края на 1996 г. Boeing обявява две огромни придобивания - на аерокосмическия бизнес на Rockwell, както и на McDonnell Douglas. Именно последната сделка според много експерти ще се окаже в основата на купищата проблеми за авиогиганта.

Причината - Boeing до момента е била компания, в която инженерното начало е водещо, докато в McDonnel Douglas финансовият резултат е бил първи приоритет. И именно по-малката компания успява да наложи своите култура и стратегия. Така например 10 милиарда долара отиват за обратно изкупуване на акции, вместо за разработка на нови самолети.

Снимка 704893

Източник: GettyImages

Огромен удар по реномето на Boeing нанасят атентатите от 11 септември 2001 г. Те са извършени с отвлечени от терористи самолети на Boeing. В резултат цялата индустрия минава през трудни времена, а през 2003 г. Airbus изпреварва американската компания като лидер в цивилната авиация.

Става страшно

"Счетоводителската" култура превзема Boeing, като съкращаването на разходи и всевъзможните рационализации поставят под контрола си инженерната мисъл. Известно време това някак се разминава без външен ефект, но през 2018-2019 г. всичко излиза наяве - и то по трагичен начин.

Два чисто нови Boeing 737 MAX се разбиват и убиват 346 души. Оказва се, че новата система за стабилизиране на самолетите е виновна за катастрофите. Още по време на разработката ѝ вътре в компанията е имало опасения, че безопасността е оставена на заден план заради финансовите аспекти на проекта и вместването в срокове. Така новите машини са били давани в ръцете на екипажи, които е било сметнато за ненужно да минават през допълнителна подготовка на симулатор.

Снимка 704888

Източник: GettyImages

Извънсъдебното споразумение костваше на Boeing около 5 милиарда долара, но спирането от полети на близо 400 самолета до изясняването на случая със сигурност е довело до много по-голяма дупка.

След това идва коронавирусът. Локдауните по света през 2020-2021 г. сриват авиационния сектор и Boeing не е изключение. COVID-19 води до освобождаването на близо 30 000 служители на компанията.

Boeing признава вина за катастрофите със 737 Max

Boeing признава вина за катастрофите със 737 Max

Близките на загиналите обаче настояват за пълномащабно дело срещу компанията

Световният авиотранспорт тъкмо е започнал да се възстановява след пандемията, когато на 5 януари миналата година поредният нов 737 MAX претърпява авария в полет, която по чудо се разминава без жертви - откъртва се парче от фюзелажа. Разследването показва, че в старанието си да икономисат пари, от Boeing са допуснали подизпълнител да не си свърши работата при монтажа.

Снимка 704891

Източник: GettyImages

И то не само при този самолет. Последващата инспекция установява, че проблемът не е изолиран. Следват разследвания, включително - и криминално такова. Два месеца след инцидента Boeing остават без изпълнителен директор, след като Дейв Калхун подава оставка.

Boeing планира да набере $10 милиарда чрез продажба на акции в опит да оцелее

Авиогигант планира да набере $10 милиарда чрез продажба на акции в опит да оцелее

Преди дни компанията съобщи за съкращения и по-големи загуби от планираното

Дебютът на Boeing 777X - най-големият като товароподемоност нов двумоторен самолет на Boeing, е отложен, след установени технически проблеми при прототипните машини. Така натрупаното му закъснение е над 5 години.

Ако в цивилния бизнес ситуацията е лоша, във военния не е по-добра. Заради сключването на договори с фиксирана стойност преди скока на инфлацията, изведнъж се оказва, че големи и престижни програми като тази за новия президентски самолет Air Force One трябва да се изпълняват на милиардна загуба.

Космическите проекти на Boeing междувременно допълнително опозоряват компанията. Нейният Starliner се оказва значително по-скъп от конкурентната разработка на SpaceX, закъснява с първия си пуск с екипаж и той приключва с провал - астронавтите стигат от МКС, но от NASA не се решават да върнат хора с космическия кораб на Земята.

Година след инцидента с вратата на Boeing самолетният гигант е пред труден път към възстановяване

Година след инцидента с вратата на Boeing самолетният гигант е пред труден път към възстановяване

Компанията не е регистрирала годишна печалба от 2018-а година

Между 12 октомври и 5 ноември миналата година работниците в Boeing спират работа с искане за по-добри условия в колективния трудов договор. Не помага и обявеното съкращаване на 17 000 служители с цел "връщане във финансовата реалност".

Налага се Boeing да продават акции, за да не се окажат с тежък проблем в паричните потоци.

Към днешна дата американската компания е далеч зад Airbus в цивилния сектор (разликата в доставките през 2024 г. е над двойна), а във военния и космическия стартъпи с иновативни технологии поставят под въпрос нуждата от едновремешните гиганти.

Концернът Boeing със срив на доставките на самолети за 2024 година - наполовина са от тези на Airbus

Концернът Boeing със срив на доставките на самолети за 2024 година - наполовина са от тези на Airbus

Американският авиостроител е доставил с една трета по-малко самолети спрямо предходната година

Някои експерти твърдят, че Boeing има прекалено много проблеми, за да може да оцелее. От друга страна, историята на компанията е показала, че тя винаги намира сили да преоткрие себе си. Поне до момента.