Глобалната авиация преживява криза, свързана със забавените доставки на самолети, съобщи Уили Уолш - генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Новината идва на фона на твърдението на Bloomberg, че Китай възнамерява да поръча рекорден брой самолети от европейския производител Airbus.

Готви се най-голямата сделка в историята на авиацията: Китай може да поръча до 500 самолета Airbus

Готви се най-голямата сделка в историята на авиацията: Китай може да поръча до 500 самолета Airbus

Покупката може да бъде обявена през юли

За да се справи с проблема, Уолш не изключва въвеждането на правни последици за компаниите-производители. На този етап се водят разговори за съвместни действия, които целят подобряване на ситуацията.

В момента 17 000 самолета чакат да бъдат произведени, като периодът между поръчката и доставянето им е средно 14 години. Планираният брой получени самолети за настоящата година е 1692. Макар да е най-голямото количество от 2018 г. насам, те са с 26% по-малко от предвиденото.

Последиците от забавянето на доставките са отменени полети, по-големи разходи за поддръжка и лизинг и застаряващ флот, за който все по-трудно се намират части за ремонт. Средната възраст на машините се е увеличила от 13 на 15 години от 2015 г. насам. Тези на възраст под 10 години са едва 3,8% от всички, съобщават от асоциацията.

Опасност пред сектора са и митата на Доналд Тръмп, които застрашават не само веригата на транспортиране, но и производството. На този етап не се забелязва ръст на цените на самолетите, но доставчиците не отхвърлят тази възможност.

"Това са като глобални артерии... ако имаме проблем с артериите си, всички интуитивно разбираме, че това ще се отрази на всички наши органи и на цялостното ни представяне. Същото е и когато се намесвате в тези вериги за доставки и глобалната търговска система", коментира главният икономист на IATA Мари Томсен.

Въпреки по-големите разходи и затруднените полети, авиокомпаниите се опитват да избегнат увеличаването на цените за крайните потребители. Положителното от пречките пред разрастването на авиолиниите е, че за изминалата година е отчетен рекорден процент запълване на капацитета на самолетните полети - 84, съобщи Уолш.

Новината за забавянето на доставките и кризата във веригата идват на фона на очакванията за рекорден брой от 5 милиарда пътници през 2025 година.

Германската Helsing купува производител на самолети - как ще се кооперират

В Германия компания за военни разработки купува производител на самолети - как ще се кооперират

Каква е ролята на изкуствения интелект