Самолетният гигант Boeing започва още една година, в която ще опита да се възстанови. Преди 12 месеца компанията отново беше в центъра на вниманието поради опасения относно безопасността и качеството, когато панел, покриващ неизползвана врата за авариен изход, избухна във въздуха от почти нов Boeing 737 Max 9, управляван от Alaska Airlines, припомня CNBC.
Инцидентът ужаси хората на борда, въпреки че никой не беше сериозно ранен, а самолетът успя да направи безопасно аварийно кацане обратно в Портланд, Орегон. Ключовите болтове не са били монтирани преди самолетът да напусне фабриката на Boeing в Рентън, Вашингтон, 737, установи предварителен доклад на Националния борд по безопасност на транспорта, което отново опетни имиджа на американския износител.
Цената на акциите на Boeing се понижи с повече от 30% през последните 12 месеца, докато S&P 500 се повиши с близо 27%.
Лидерите на Boeing прекараха последните 12 месеца в извършване на големи промени - от смени в ръководните постове, включително този за нов главен изпълнителен директор, до по-стабилно обучение за стотици фабрични работници, много от които са нови.
В края на миналата седмица компанията очерта напредъка си през изминалата година, включително инициирането на произволни одити за качеството във фабриките. От Boeing заявиха, че "значително" са намалили дефектите на панелите в 737, произведени от Spirit AeroSystems , които изкупува обратно.
От производителя на самолети казват още, че са разгледали голяма част от получената обратната връзка от служителите.
Източник: iStock
След инцидента Федералната авиационна администрация на САЩ увеличи надзора си върху Boeing, ограничавайки производството на най-продаваните самолети 737 Max. Шефът на FAA Майк Уитакър обяви, че ще се оттегли на 20 януари, като предупреди компанията, че "засиленият надзор е тук, за да остане".
Той подчерта, че промяната на Boeing "не е едногодишен проект".
"Това, което е необходимо, е фундаментална културна промяна в Boeing, която е ориентирана към безопасността и качеството над печалбите. Това ще изисква постоянни усилия и ангажираност от Boeing, както и непоколебимо наблюдение от наша страна."
Монтажни загуби и забавяне на доставки
Boeing не е регистрирал годишна печалба от 2018 г. Тогава се случи и първата от двете фатални катастрофи на 737 Max, при които загинаха 346 души - най-лошата криза за компанията. Система за контрол на полета беше замесена в двете катастрофи, а самолетите бяха приземени в целия свят за близо две години.
И други пропуски в качеството се появиха през годините, забавяйки доставките на самолети от 737 Max, 787 Dreamliner и двойката 747, които ще служат за нуждите на Air Force One.
От 2019 г. насам Boeing е загубил повече от $30 милиарда и неговият нов главен изпълнителен директор има за задача да гарантира, че компанията може да увеличи производството без дефектите, които са забавяли доставките в миналото.
През август компанията привлече Кели Ортберг, бивш главен изпълнителен директор на Rockwell Collins с три десетилетия опит в аерокосмическата индустрия, като нов главен изпълнителен директор на Boeing, заменяйки Дейв Калхун.
Седмици след мандата на Ортберг механиците на Boeing стачкуваха в продължение на почти два месеца и това приключи, след като беше постигната нова четиригодишна трудова сделка, включваща 38% повишения.
Стачката обаче спря производството на повечето самолети на Boeing, въпреки че фабриките възобновиха производството през последните седмици. Това поставя компанията за още една година на съсредоточаване върху стабилизирането на производството, за да доставя самолети на авиокомпаниите. На този фон Airbus продължава да е начело по обем доставки.
Boeing похарчи милиарди долари миналата есен, за да предотврати кризата. В същото време ще съкрати 10% от работната си сила от около 170 000 души. Компанията ще трябва да се съсредоточи върху основния си бизнес и да преразгледа портфолиото си.