Членуващите в синдикат работници, които сглобяват изтребителите на Boeing в Сейнт Луис, отхвърлиха последното предложение на компанията и обявиха стачка, съобщи Международната асоциация на работниците в аерокосмическата промишленост (IAM).
"Членовете на IAM клон 837 заслужават договор, който отразява тяхната квалификация, преданост и критичната роля, която играят в националната ни отбрана", заяви представителят на синдиката Том Бьолинг, цитиран от "Ройтерс".
Около 3200 служители на спряха работа около полунощ местно време, след като членовете отхвърлиха сделка, която щеше да увеличи заплатите с 20% и да подобри пенсионните вноски. Синдикатът не е стачкувал от 1996 година, когато спирането на работата продължи 99 дни.
През последните дни Boeing се опитаха да предотвратят стачката с промени в офертата, но те бяха определени като недостатъчни. Преди дни изпълнителният директор Робърт Ортбърг се опита да успокои инвеститорите с коментари, че компанията ще може да се справи със ситуацията - даже и да се стигне до спиране на работата. "Мащабът на тази стачка е много, много по-малък от този, който видяхме миналата есен", каза Ортбърг, като отбеляза, че профсъюзът в Сейнт Луис е около 1/10 от размера на профсъюза в Сиатъл, който стачкува миналата есен. Тепърва обаче ще се види как протестът ще може да бъде компенсиран.
Работниците в Сейнт Луис сглобяват изтребители като F-15, учебния самолет T-7 и ракети. Те също така произвеждат компоненти за пътниеските самолети Boeing 777X. Ангажирани са и в перспективни проекти като дрона летяща цистерна MQ-25 и новия тежък изтребител F-47 NGAD.
Именно във връзка с последния проект в момента Boeing разширява производствените си съоръжения в района на Сейнт Луис.
Стачката ще засили финансовия натиск върху отбранителното и космическо подразделение на Boeing, което генерира около 36% от приходите на компанията. Тъй като голяма част от старите военни договори са на фиксирана цена, инфлацията от последните години превърна много от начинанията в сериозен товар за самолетостроителния гигант.
Гражданският бизнес на компанията, който пострада от няколко авиокатастрофи и от скандали по линия на качеството, вече преживя 7-седмична стачка на работниците в Сиатъл през миналата година. Тя струва милиарди на Boeing.
Трудно е да се предположи, че и сега ситуацията ще бъде по-различна.