Първият западен изтребител от шесто поколение ще полети в САЩ и ще е дело на Boeing. Пентагонът се довери на авиогиганта за бъдещия боен самолет F-47, като в надпреварата по програмата NGAD участваше и Lockheed Martin.
Разработката и предсерийните бройки ще струват милиарди, но освен това и дават тласък и сигурност на много силно разклатената от скандали през последните години Boeing.
За компанията това е първи приет от американските ВВС изтребител от десетилетия насам. F-15 и F/A-18 влизат в нейното портфолио, но реално са разработени от McDonnell Douglas преди придобиването ѝ от Boeing. Последният ѝ опит беше с X-32, който беше победен от бъдещия F-35 през 2001 г.
F-47 сега трябва да замени F-22 Raptor като "тежък" изтребител за военновъздушните сили в САЩ.
Новият изтребител ще разполага с "най-съвременни стелт технологии, които го правят практически невидим" и ще лети заедно с множество автономни дронове, заяви в Белия дом президентът Доналд Тръмп. "Това е нещо, подобно на което никой никога не е виждал преди. По отношение на всички атрибути на един изтребител, никога не е имало нищо дори близко до него - от скоростта до маневреността и полезния товар. И това е в разработка от дълго време.", добави в типичния си стил той.
Програмата NGAD премина през множество обратни през последната година. Докато Boeing и Lockheed Martin готвеха прототипи, ръководството на американските ВВС заяви в прав текст, че прогнозната цена е станала неприемлива - говореше се, че една машина ще струва колкото 3 броя F-35 (сам по себе си - един от най-скъпите бойни самолети в света).
Тогавашното ръководство на военновъздушните сили прехвърли решението на наследниците си, които дадоха "зелена светлина" на самолета.
Според командващия ВВС ген. Дейвид Алвин, F-47 ще струва по-малко от F-22 и "ще бъде по-адаптивен към бъдещи заплахи." ВВС ще има повече изтребители NGAD/F-47, отколкото Raptor, добави той. ВВС сега разполагат с около 180 F-22, които струват по 143 милиона долара всеки.
Тръмп отказа да разкрие цената на F-47 с аргумента, че тя би разкрила някои от класифицираните технологии и размери на самолета. Но ВВС очакват да похарчат 20 милиарда долара за програмата между 2025 и 2029 г.
През 2024 г. имаше коментари, че NGAD може да стане по-евтин, ако се ограничи кръгът от задачи, които трябва да изпълнява. Поне в близко бъдеще няма да има как да разберем дали се е случило именно това.
Договорът за разработка и производство е структуриран така, че правителството плаща на Boeing да покрие разходите, докато разработва самолета, а изпълнителят получава и такса, която може да бъде коригирана въз основа на представянето му. Това е същата структура, използвана за ранното разработване на стелт бомбардировача B-21 Raider на Northrop Grumman.
Реанимация за Boeing
През последните години Boeing се бори със сериозни финансови и производствени проблеми както в гражданския, така и във военния сектор. Компанията изгуби милиарди долари поради преразходи по различни проекти.
След катастрофите с 737 Max, при които загинаха близо 350 души, Boeing се съгласи на споразумение с Министерството на правосъдието през юли миналата година, за да избегне съдебен процес за измама. Инцидентът с изпадналата врата на друг 737 Max през януари 2024 г. допълнително накърни репутацията на компанията.
Военните програми на Boeing също се сблъскват с трудности. Учебният самолет T-7A Red Hawk, танкерът KC-46A Pegasus и програмата за президентския самолет Air Force One страдат от проблеми с качеството и закъснения. През септември 2024 г. Boeing уволни ръководителя на отбранителния си сектор Тед Колберт заради огромните загуби.
Стачката на работниците на компанията, продължила почти два месеца миналата година заради спор по договора, допълнително утежни ситуацията. Някои анализатори смятаха компанията за "неспасяема".
Спечелването на договора за F-47 е жизненоважно за Boeing, която вече вложи "най-значителната инвестиция в историята на отбранителния си бизнес" (по думите на отговорния за него Стив Паркър) в подготовка за тази мисия, с надеждата да върне отбранителното си поделение към печалба.
Потенциални приходи може да дойдат и от износ. Доналд Тръмп остави отворена вратата за продажба на F-47 на съюзниците - но това ще бъдат "смекчени" откъм способности версии. "Защото някой ден, може би те няма да са наши съюзници, нали?", посочи държавният глава.