Американските военновъздушни сили ще имат нов изтребител, но вероятно той няма да е толкова амбициозен и скъп, колкото към момента се очертава продуктът на развойната програма NGAD. Това заяви пред Defense News секретарят по въпросите на ВВС Франк Кендал.

NGAD трябва да замени F-22 Raptor през следващото десетилетие, като в случая говорим за изтребител от шесто поколение, който е и тясно интегриран с автономни бойни дронове за съвместно изпълнение на широк кръг от задачи. Високопоставени представители на американските ВВС неколкократно подчертаха, че без такава машина не може да се разчита на победен изход от бъдещ конфликт.

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

Бюджетните ограничения и развитието на дроновете поставят цялата програма под въпросителна

В същото време, преди няколко седмици началник-щабът на военновъздушните сили ген. Дейвид Олвин на практика призна пред журналисти, че бъдещето на програмата е под въпрос по бюджетни съображения.

Франк Кендал обясни пред Defense News, че проблемът действително е в цената: "Това е една много скъпа платформа. Грубо казано, говорим за три пъти цената на F-35 - можем да си позволим само малък брой машини". F-35 сам по себе си е всичко друго, но не и евтин самолет - 80-100 млн. долара за бройка, така че говорим за изтребители за по близо 300 млн. долара.

Голям фактор за оскъпяването е иновативният адаптивен двигател. Той ще може да работи по коренно различен начин в зависимост от ситуацията - с умерена скорост и огромен радиус на действие по време на патрул на голяма височина или с пълна мощност по време на бойна задача. Това е изключително сложна система, която е и много скъпа - затова и отпадна и използването ѝ на борда на F-35.

Сега Кендал загатна, че се работи по вариант, при който да се опрости или намали размерът на двигателя с цел намаляване на разходите.

Американските ВВС планират да налеят над 2,7 млрд. долара в NGAD през тази година, като разходите ще растат - до $8,8 млрд. през фискалната 2029 г. За да освободят пари за програмата, военновъздушните сили планираха бракуването на 32 броя стари F-22A, модернизацията на които се оценява като твърде скъпа. За момента обаче Конгресът не го позволява.