Турският самолетостроителен концерн Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) работи усилено за разширяване на полетните изпитания и ускоряване на производството на прототипи на самолета Kaan. Компанията вече планира да достави първите серийни бройки на военновъздушните сили на южната ни съседка до края на 2028 г., пише Defense News.

Сглобяването на втория и третия прототип е в ход, като са планирани общо четири самолета за тестовете - три за полетни изпитания и един за наземни тестове, каза пред обществената телевизия TRT изпълнителният директор на TUSAŞ Мустафа Демироглу.

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

Изтребителят от пето поколение се разработва от 7 години

Известен първоначално като TF-X, Kaan е най-амбициозният авиокосмически проект на Турция. Проектиран да замени остарелите F-4E Phantom на турските ВВС и евентуално F-16, Kaan цели да постигне характеристиките и устойчивостта на други платформи от пето поколение.

Неговата разработка излезе на дневен ред, след като САЩ изключиха Турция от програмата за F-35 заради решението на Анкара да купи руски зенитно-ракетни комплекси С-400. Те към момента не са на бойно дежурство, но опасенията на Вашингтон са, че секретна американска технология може да се окаже в руски ръце.

Kaan е с ниска радарна видимост, вътрешни отсеци за цялото въоръжение и изцяло местни авионика и наземно оборудване.

Първият прототип на самолета осъществи първия си полет през февруари 2024 г. В момента Kaan е единственият европейски изтребител от пето поколение, който лети.

"Вторият прототип ще бъде завършен в началото на следващата година и ще започне полетни изпитания. Вече запалихме форсажните камери на първия самолет. Очакваме третия му полет - може би през август или преди октомври, но все още е рано да се потвърди", обясни Мустафа Демироглу.

Първият турски изтребител от пето поколение KAAN излезе тестово на бойното поле

Първият турски изтребител от пето поколение излезе тестово на бойното поле

Турция се издига в отбранителната индустрия

Прототипите на Kaan и първата партида от ограничено начално производство ще бъдат оборудвани с двигател General Electric F110, който задвижва и американския F-16 и се произвежда по лиценз в страната. Целта е този двигател да бъде заменен с изцяло турски до 2032 г.

Демироглу отбеляза, че вторият прототип ще включва проектни ревизии, базирани на опита от първия самолет, включително промени във външната форма и вътрешни структурни подобрения.

"Вторият прототип ще изглежда малко по-различно отвън - особено около въздухозаборниците - но общият размер остава същият. Вътрешно сме оптимизирали теглото и баланса", обясни Демироглу.

Kaan е важен не само за самочувствието и сигурността на Турция, но и за оръжейния ѝ експорт - вече има заявен интерес от няколко държави към проекта. Важен въпрос обаче е дали ускоряването на програмата не е свързано по-скоро с опасения за регионалната и глобална сигурност - през миналата година германският военен министър обяви, че Бундесверът трябва да е готов за война до 2029 г.