"Трябва да направим своя избор, ще трябва да вземем решения, които засягат целия пейзаж" - по този твърде "политически" начин началник-щабът на американските военновъздушни сили отговори на един иначе конкретен журналистически въпрос: какво е бъдещето на намиращия се в разработка нов изтребител. В края на миналата седмица ген. Дейвид Олвин неочаквано не каза в прав текст дали програмата за създаване на боен самолет от шесто поколение NGAD се развива по план, или има риск даже да бъде прекратена.
Според специализирани издания, причината е в бюджетните рестрикции, с които трябва да се съобразяват въоръжените сили зад Океана - особено на фона на бурното развитие на безпилотните летателни апарати.
Програма за милиарди
По NGAD се работи от години, вероятно - от десетилетия. Новият изтребител от шесто поколение трябва да замести F-22 Raptor в рамките на интегрирана система с участието и на бойни дронове. ВВС на САЩ планираха да похарчат 28 млрд. долара за разработката на самолета, както и неговите безпилотни "помощници".
През миналата година секретарят по въпросите на военновъздушните сили Франк Кендал заяви, че плановете са за първоначална поръчка от максимум 200 NGAD, както и 1000 безпилотни CCA, които да изпълняват мисии заедно с тях. Тогава той отбеляза, че цената на всяка пилотирана машина ще е "няколко пъти" тази на актуалния в момента F-35.
През май миналата година ВВС обявиха намерението си да изберат кой ще произвежда самолетите, като конкурентите вече са само двама - Boeing и Lockheed Martin, след като Northrop Grumman изненадващо се отказаха от участие.
Пречките
През последните месеци Конгресът със законодателни промени постави таван на военните харчове за фискалните 2024 г. и 2025 г., а това се случи в най-неподходящия възможен момент - също толкова важните проекти за междуконтиненталните балистични ракети Sentinel и за бомбардировача B-21 Raider се наложи да получат голям допълнителен финансов ресурс. Така за NGAD може да се окаже, че просто няма пари.
По думите на ген. Олвин и след тези две години ще се наложи да работи с "много тънък бюджет" и затова не може да се инвестира в програми, които не могат да се адаптират към променящите се заплахи.
Проект за над $50 млн. превръща F-16 в безпилотен изтребител
Тества се технология за нов тип дронове
Точно тук идва ролята на CCA дроновете, които са евтини (особено в сравнение с най-скъпия изтребител в историята, какъвто се очертава да бъде NGAD) и гъвкави и не се очаква от тях да се използват по 25-30 години.
"Построено, за да трае вечно" звучеше много добре през XX век, но тогава се предполагаше, че това, което имаш, остава адекватно на ситуация, докато е използваемо. Не смятам, че това продължава да е актуално. Надявам се след 10 години технологията да е направила така, че CCA дроновете да не се актуални - но пък може да позволяват адаптиране и затова инвестираме в модуларност и адаптивност", коментира Олвин.
Иначе казано, виждаме в реалността поне част от сюжетната линия на "Топ Гън: Маверик" - висшето ръководство на ВВС очевидно все по-сериозно размишлява над идеята въздушните битките на бъдещето да се водят само от роботи.