Американски изтребители все още не са сринали ирански подземен ядрен завод, но друг елемент от сюжета на филма "Top Gun: Маверик" върви към превръщането си в реалност. F/A-XX - бъдещият изтребител от шесто поколение на Военноморските сили на САЩ, може да се окаже последният пилотиран боен самолет на флота.
Коментарът дойде не от кого да е, а от контраадмирал Майкъл Донъли, директор на подразделението за въздушна война на ВМС по време на конференция. Той даде и малко подробности какво ще представлява перспективният изтребител. Все още не е избран неговият производител, като в състезанието са Boeing и Northrop Grumman.
F/A-XX, както се нарича програмата към момента, ще включва нови възможности и технологии като изкуствен интелект и машинно обучение, които ще осигурят по-добра осведоменост за пилота и ще подобрят начина, по който се вземат решения.
Ключово е, че иновациите са предназначени за ера, в която пилотираните и безпилотните самолети работят в по-тясно сътрудничество.
"Това може да бъде нашият последен тактически пилотиран изтребител. Всъщност, ще бъдем в точка, в която човекът не е част от веригата, а я контролира " каза контраадмирал Донъли. Очакването му е авиокрилата на флота да са хибридни - с пилотирани и безпилотни самолети, през 40-те години.
Подобрен обсег и възможности
Сред ключовите характеристики на F/A-XX е неговият увеличен обсег. Донъли сподели пред репортери, че се очаква новият изтребител да може да лети с над 25% по-далеч от наличните изтребители на флота, преди да се наложи дозареждане във въздуха.
За сравнение, F/A-18 Super Hornet има боен обсег от около 1275 морски мили, а базираният на самолетоносач F-35C Joint Strike Fighter може да лети на повече от 1200 морски мили. "Това е основен атрибут на F/A-XX," каза Донъли на репортерите. "Определено ще има по-голям присъщ обсег, а след това с дозареждане, можете да кажете, че е неопределен, стига дозареждането да е налично."
Донъли също така подчерта, че F/A-XX ще бъде способен да "прониква във вражеско въздушно пространство" и да се справя с заплахите, които се очакват след 2040 г.
Интеграция с безпилотни системи
Ключова роля на F/A-XX ще бъде работата в тандем с бъдещите Collaborative Combat Aircraft (CCA) - дронове, управлявани от изкуствен интелект, както и с по-големи безпилотни платформи като MQ-25.
Изтребителят ще действа като въздушен "командир" за дроновете, което е очаквана мисия както за F/A-XX, така и за предстоящия изтребител F-47 Next Generation Air Dominance (NGAD) на Военновъздушните сили, който ще се произвежда от Boeing.
Флотът има дългосрочна цел до 40-те години да разполага с авиокрила на самолетоносачите, които са поне 60% безпилотни. MQ-25 ще служи като "пътепоказател" за разширяване на операциите с безпилотни самолети от самолетоносачите на флота и самият той може да се развие в многоцелева платформа с голям обсег.
Надпревара със стратегическо значение
Увеличеният обсег на F/A-XX е особено важен в светлината на разрастващите се заплахи от потенциални противници, особено равностойни такива като Китай. През януари американските ВВС публикуваха доклад, предупреждаващ за очакваното разполагане на зенитни ракети с обсег над 1000 километра до 2050 г.
За флота това увеличава необходимостта от разширяване на обсега на въздушното крило на самолетоносача, за да помогне за намаляване на уязвимостта на цялата ударна група. Контраадмирал Донъли отбеляза, че с интеграцията на MQ-25 за осигуряване на въздушно дозареждане, платформи като F/A-XX с разширен обсег и оръжията, които се очакват до 40-те години, зоната на действие на палубната авиация ще се увеличи от сегашните осем милиона квадратни мили до над 11 милиона квадратни мили.
Въпреки че официалните лица на флота не посочиха кога ще бъде взето крайното решение относно F/A-XX, то може да дойде скоро. Аналогът на F/A-XX във Военновъздушните сили - изтребителят F-47 на Boeing, беше обявен от президента Доналд Тръмп на събитие в Овалния кабинет на 21 март.
Според по-ранни публикации, Lockheed Martin е била елиминирана от надпреварата за F/A-XX, оставяйки Boeing и Northrop Grumman като конкуренти.