След загубата в конкурса за изтребител от шесто поколение на Военновъздушните сили на САЩ, главният изпълнителен директор на Lockheed Martin постави ясна задача пред авиационното подразделение на компанията: да създаде версия "пето поколение плюс" на F-35, която да предлага 80% от възможностите на бъдещия F-47 на "половин цена", пише Defense News.
По време на конферентен разговор с инвеститорите преди дни, Джим Тайклет обяви, че най-големият отбранителен контрактор в света няма да обжалва решението на Военновъздушните сили да възложи програмата за изтребител от следващо поколение (NGAD) на Boeing.
Вместо това, Lockheed ще насочи всичките си усилия към подобряване на своя флагмански стелт изтребител с надеждата да привлече Пентагона с по-евтина алтернатива на изтребител от шесто поколение.
"По същество ще вземем корпуса и ще го превърнем във Ferrari", заяви Тайклет.
По думите му инженерите са се съгласили с този подход и това е най-голямото доказателство, че той е постижим.
Тайклет по обясними причини отказа да разкрие всички подобрения, които биха могли да съставляват подобрената версия на F-35 от Lockheed, но очерта няколко вида технологии, които биха могли да бъдат включени, като например нов усъвършенстван пасивен инфрачервен радар.
"Има някои техники, които използвахме за нашето предложение за NGAD, които могат да бъдат приложени, независимо дали това са материали, геометрии или контрамерки за стелт ", добави той. Други ключови елементи включват нови оръжия и системи за проследяване, които могат да помогнат за увеличаване на обхвата, в който може да бъде свален вражески цел.
Lockheed се надява да "вгради възможност за експорт във всеки от тези компоненти" — някои от които вече са част от програмата F-35 чрез програмата за модернизация Block 4, но правителството на САЩ ще има последната дума за това кои подобрения ще бъдат предоставени на международните клиенти на F-35, стана ясно от думите на боса на Lockheed Martin.
След загубата на компанията в конкурса за NGAD, тя се оказва изключена от пазара на изтребители от шесто поколение, тъй като вече не участва в програмата F/A-XX на флота.
Стратегията на Lockheed да предложи версия "пето поколение плюс" на F-35 наподобява стратегията на конкурентния производител на изтребители Boeing след победата на Lockheed в конкурса Joint Strike Fighter през 2001 г. Именно JSF се превърна в F-35.
В десетилетията след тази загуба, Boeing предлагаше усъвършенствани версии "четвърто поколение плюс" на F/A-18E/F Super Hornet и F-15 Eagle — в крайна сметка ВВС поръчаха F-15EX.
Проблемът в случая е, че модернизационните програми на F-35 до момента вървят с големи забавяния поради най-различни причини. Цялостна преработка на платформата изглежда особено застрашена от подобни проблеми.
Освен това, F-15EX беше разработен и с идеята за експорт. В момента бъдещето на F-35 на пазара е под въпрос заради съмнения, че Вашингтон може по един или друг начин да ограничи възможностите на машините, които са на въоръжение в европейските членки от НАТО.