Пентагонът се опита да успокои международните си партньори в програмата F-35, заявявайки, че в стелт изтребителя няма вграден "авариен изключвател", който САЩ биха могли да използват спрямо чужди самолети, за да ги направят неефективни. Това е поредният сигнал, че съществуват реални опасения в чужбина относно американското управление на програмата на фона на напрежението с исторически съюзници, пише Breaking Defense.

В обяснителен режим излезе Обединеният програмен офис (JPO) за програмата F-35: "Програмата работи съгласно добре установени споразумения, които гарантират, че всички оператори на F-35 разполагат с необходимите възможности за ефективна поддръжка и експлоатация на своите самолети. Силата на програмата F-35 се крие в глобалното партньорство и оставаме ангажирани да предоставяме на всички потребители пълната функционалност и поддръжка, от която се нуждаят."

Десетки чисто нови изтребители F-35 стоят "на трупчета" в САЩ

Десетки чисто нови изтребители F-35 стоят "на трупчета" в САЩ

Чехия върви към покупка на две ескадрили от бойните самолети

Дискусията за потенциална възможност за дистанционно неутрализиране на F-35 се появи по-рано този месец в европейски новинарски издания след решението на президента Доналд Тръмп да спре военната помощ за Украйна. Чуждестранни служители отрекоха идеята тогава, но опасенията изглежда произтичат по-общо от факта, че технологично напредналият F-35 зависи от редовни актуализации от САЩ, особено за сложния софтуер на самолета, както и от логистична поддръжка.

Програмата F-35, за която американският аерокосмически гигант Lockheed Martin е основен изпълнител, включва 19 международни партньори или клиенти. Това е огромен бизнес - всеки самолет струва по 80-100 милиона долара и производството и поддръжката му осигуряват заетостта на хиляди.

Стейси Петиджон, директор на отбранителната програма в Центъра за нова американска сигурност, обаче коментира пред изданието, че не е нужно някой в Пентагона или в Белия дом да има голямо червено копче на бюрото си: "Чрез прекъсване на поддръжката, доставките на резервни части и изключване на чуждестранните F-35 от американските компютърни мрежи, самолетите бързо биха били парализирани. Без тези софтуерни актуализации F-35 биха могли да летят, но много по-вероятно е да бъдат свалени от противниковата противовъздушна отбрана. Също така, без американски техници и резервни части би било трудно да се поддържат самолетите за дълго време, тъй като това е изключително сложна оръжейна система".

След първоначалните доклади в европейската преса, в Португалия и Канада публично заявиха, че техните министерства на отбраната преразглеждат бъдещите си опции за изтребители в светлината на новите геополитически реалности. Докато Лисабон все още не е поел ангажимент за изтребител от ново поколение, Отава планираше да закупи близо 90 F-35A от САЩ.

Макрон към ЕС: Спрете да купувате изтребители F-35, купувайте Rafale

Макрон към ЕС: Спрете да купувате изтребители F-35, купувайте Rafale

Френският президент иска да убеди страните от ЕС да купуват (основно) европейска отбранителна техника

16 от машините със сигурност ще бъдат доставени заради договорни ангажименти, но за останалите се прави анализ дали придобиването им ще е "в най-добрия интерес на канадците и канадските въоръжени сили".

Френският лидер Еманюел Макрон се възползва от ситуацията, като препоръча на страните от ЕС да се превъоръжат с Dassault Rafale.