Пентагонът се опита да успокои международните си партньори в програмата F-35, заявявайки, че в стелт изтребителя няма вграден "авариен изключвател", който САЩ биха могли да използват спрямо чужди самолети, за да ги направят неефективни. Това е поредният сигнал, че съществуват реални опасения в чужбина относно американското управление на програмата на фона на напрежението с исторически съюзници, пише Breaking Defense.
В обяснителен режим излезе Обединеният програмен офис (JPO) за програмата F-35: "Програмата работи съгласно добре установени споразумения, които гарантират, че всички оператори на F-35 разполагат с необходимите възможности за ефективна поддръжка и експлоатация на своите самолети. Силата на програмата F-35 се крие в глобалното партньорство и оставаме ангажирани да предоставяме на всички потребители пълната функционалност и поддръжка, от която се нуждаят."
Дискусията за потенциална възможност за дистанционно неутрализиране на F-35 се появи по-рано този месец в европейски новинарски издания след решението на президента Доналд Тръмп да спре военната помощ за Украйна. Чуждестранни служители отрекоха идеята тогава, но опасенията изглежда произтичат по-общо от факта, че технологично напредналият F-35 зависи от редовни актуализации от САЩ, особено за сложния софтуер на самолета, както и от логистична поддръжка.
Програмата F-35, за която американският аерокосмически гигант Lockheed Martin е основен изпълнител, включва 19 международни партньори или клиенти. Това е огромен бизнес - всеки самолет струва по 80-100 милиона долара и производството и поддръжката му осигуряват заетостта на хиляди.
Стейси Петиджон, директор на отбранителната програма в Центъра за нова американска сигурност, обаче коментира пред изданието, че не е нужно някой в Пентагона или в Белия дом да има голямо червено копче на бюрото си: "Чрез прекъсване на поддръжката, доставките на резервни части и изключване на чуждестранните F-35 от американските компютърни мрежи, самолетите бързо биха били парализирани. Без тези софтуерни актуализации F-35 биха могли да летят, но много по-вероятно е да бъдат свалени от противниковата противовъздушна отбрана. Също така, без американски техници и резервни части би било трудно да се поддържат самолетите за дълго време, тъй като това е изключително сложна оръжейна система".
След първоначалните доклади в европейската преса, в Португалия и Канада публично заявиха, че техните министерства на отбраната преразглеждат бъдещите си опции за изтребители в светлината на новите геополитически реалности. Докато Лисабон все още не е поел ангажимент за изтребител от ново поколение, Отава планираше да закупи близо 90 F-35A от САЩ.
16 от машините със сигурност ще бъдат доставени заради договорни ангажименти, но за останалите се прави анализ дали придобиването им ще е "в най-добрия интерес на канадците и канадските въоръжени сили".
Френският лидер Еманюел Макрон се възползва от ситуацията, като препоръча на страните от ЕС да се превъоръжат с Dassault Rafale.