Оплакванията на потребителите относно правилата за багажа на авиокомпанията са нещо нормално - особено по това време на годината, когато летищата са пълни с летни пътници. Тази седмица обаче беше направено много по-значимо оплакване относно практиките и цените, които превозвачите налагат - Европейската организация на потребителите (BEUC) поиска от Европейската комисия да разгледа това, което според нея са "неправомерните такси за потребителите за техния ръчен багаж".

Жалбата конкретно призовава седем превозвачи - включително Ryanair, EasyJet, Wizz Air и Vueling - и твърди, че те експлоатират клиенти, като същевременно пренебрегват решение на съда на ЕС, според което авиокомпаниите не могат да таксуват допълнително за чанти, които са с "разумно" тегло и размер. Ryanair, от своя страна, приветства жалбата на BEUC, заявявайки, че очаква тя да покаже, че нейната политика за багаж е в съответствие с тази съдебна заповед, пише ирландската RTE.

Проект: Плащат автоматично обезщетенията за закъснял или отменен полет

Проект: Плащат автоматично обезщетенията за закъснял или отменен полет

Брюксел готви сериозни промени в разпоредбите, които защитават правата на пътниците

Европейската комисия вече проучва правилата за багажа на авиокомпаниите в ЕС с оглед евентуалното им стандартизиране в целия регион. BEUC явно се надява, че като част от това те също ще определят по-ясни правила за това какъв размер на чантата трябва да бъде включен в основната цена на билета.

Снимка 383252

Източник: iStock

Но каквото и да излезе от жалбата на BEUC и по-широкото разследване на Комисията, това няма да е от голяма полза за пътниците, които тръгват със самолет този уикенд - или тези, които очакват с нетърпение задгранично пътуване през идните месеци. Вместо това те ще трябва да се уверят, че са се справили с мрежата от правила и такси, които тяхната авиокомпания има - и ако не го направят, може да им струва значителна сума пари.

Какво е включено в цената на моя билет?

Решението на Съда на ЕС гласи, че авиокомпаниите, работещи в блока, не могат да таксуват чанта с "разумен" размер. Но една от основните нискотарифни авиокомпании в Европа - Ryanair, очевидно има различно мнение какво означава това. Като част от основната си тарифа, Ryanair позволява на пътниците да носят "малка" чанта в самолета - с размери до 40x20x25 см. Това би било еквивалентно на малка до средна чанта или раница за лаптоп.

Малката уловка тук е, че малко по-голяма чанта1 минаваща за "безплатна", е такава само ако е регистрирана на летището - тези, които желаят да я качат на самолета, ще трябва да платят 10 евро допълнително.

Снимка 717774

Източник: iStock

Какво се случва, ако ръчният ми багаж е твърде голям?

Това е мястото, където нещата могат да се объркат. И да поскъпнат. С компанияута Aer Lingus, например, пътниците, които донесат своята "безплатна" чанта от 10 кг до изхода за качване, без преди това да са платили за това, ще я поставят в багажното отделение на цена от 35 евро.

Ако вашата "малка лична вещ" се сметне за твърде голяма, може да се наложи и тя да бъде поставена в багажното отделение - също на цена от 35 евро.

За Ryanair пък пътници, които пристигат на изхода за качване с по-голяма ръчна чанта, за която не са платили - или чанта, която надвишава правилата за "малък" ръчен багаж - могат да бъдат таксувани до 60 евро за чекиране на ръчен багаж.

Ами ако вече съм платил, за да нося по-голяма ръчна чанта?

Все пак трябва да се уверите, че спазвате правилата на авиокомпанията относно размера и теглото на чантата. Например Ryanair позволява на клиентите, които плащат за билет "Приоритет", да носят по-голяма ръчна чанта на борда, тежаща до 10 кг и с размери не повече от 55x40x20 cm.

По-строги правила за пътуващите със самолет в Турция - какво трябва да знаете

По-строги правила за пътуващите със самолет в Турция - какво трябва да знаете

Разкопчаването на предпазния колан може да ви докара глоба

Но ако това надхвърли техните ограничения, клиентите могат да бъдат принудени да платят до €75, за да го регистрират. Ако сте част от семейство с повече от един багаж, който нарушава правилата - и потенциално трябва да вземете предвид подобни разходи при обратния полет - това може да представлява сериозно увеличение на разходите за пътуване. Може дори да се окаже, че плащате повече такси за багаж, отколкото сте платили за мястото в самолета.

Снимка 717332

Източник: iStock

Междувременно за Aer Lingus дори тези, които са платили за носене на по-голяма чанта (която е до 10 кг, с размери 55x40x24 см), ще бъдат изправени пред такса от 35 евро, ако се сметне за твърде голяма на изхода за качване. Като се има предвид, че вече сте платили 10 евро, за да ви позволи да го пренесете в самолета, това е потенциална обща сметка за багаж от 45 евро.

Как мога да се уверя, че няма да ме хванат?

Може и уж да е ясно, но трябва да проверите и после пак да проверите багажа си. Измерете размерите му, за да се уверите, че е в рамките на правилата - като имате предвид, че може да не бъде прието, ако дори дръжка или колело е над линията. 

Добре е да проверите отново всичко преди самия полет - правилата могат да се променят и чанта, която е била одобрена миналата година, може да не бъде приета сега. Имайте предвид също, че всяка авиокомпания има различни правила - дори регионалните полети на Aer Lingus имат по-строги ограничения за "големите" си ръчни чанти, отколкото обикновените полети на Aer Lingus - с ограничение от 7 кг тегло на чанта с размери не повече от 48x33x20 cm. Това важи и за други нискотарифни авиокомпании.

Ако нямате чанта, която попада в правилата на вашата авиокомпания и трябва да вземете такава, има много търговци на дребно и производители (особено онлайн), които продават раници, специално предназначени да попадат в правилата за ръчен багаж - както за малки лични чанти, така и за по-голям ръчен багаж. Като се има предвид популярността на Ryanair в Европа, много от тези чанти са специално пригодени за нейните правила и често са на разумни цени.

Може също така да си струва да инвестирате в ръчна везна за багаж, за да сте сигурни, че оставате в границите на теглото - те обикновено са достатъчно компактни, за да се опаковат за връщане и не са скъпи. Това са добре похарчени пари, ако ви помагат да избегнете таксите от Ryanair от 13 евро на килограм за ръчен багаж с наднормено тегло.

Има ли други начини да не надвишаваме разходите за багаж?

Много малки пътни чанти, налични на пазара днес, могат да помогнат за това, тъй като те са натоварени с отделения и джобове, за да помогнат на потребителите да изтръгнат колкото е възможно повече в пространството. Въпреки това, ако трябва да платите за допълнителен багаж, най-доброто нещо, което можете да направите, е да резервирате своя багаж възможно най-рано.

Подобно на тарифите си, таксите на Ryanair за допълнителен багаж обикновено са по-ниски, колкото по-далеч сте от датата на пътуването. Приоритетното място за сядане, което включва по-голямата ръчна чанта от 10 кг, може да струва само 6 евро, когато правите резервация, но когато местата в самолета се запълнят, тази такса може да нарасне до 36 евро.

По същия начин регистрираният багаж от 10 кг може да струва 9,49 евро на полет, ако се резервира навреме - но може да достигне до 44,99 евро, ако пътувате в последната минута. А регистрираната ръчна чанта от 20 кг може да струва 18,99 евро при ранна резервация или до 59,99 евро, когато е близо до деня на заминаване. Така че, просто бъдете внимателни, защото често уж евтиното накрая излиза скъпо.

Boom - свръхзвуковият самолет, който проби звуковата бариера и отвори път за нов "Concordе"

Boom - свръхзвуковият самолет, който проби звуковата бариера и отвори път за нов "Concordе"

Ще летим ли скоро по един изцяло нов начин?