След многогласните възхвали за мощта на икономиката на ФРГ през 2006, на германските макроикономисти се налага да преглътнат. Индексът за стопанския климат в страната, изготвян от мюнхенския институт Ifo и обявен днес, е спаднал от 108.7 през декември на 107.9 пункта.

Анализаторите напразно очакваха  повишение до 109 пункта, като надеждите им се подхранваха от три поредни увеличения в предходните месеци.

Президентът на Ifo Ханс - Вернер Зин поясни: „Предприятията, които бяха допитани, продължиха да съобщават за много добро стопанско състояние, но не го оценяват толкова изгодно както предходния месец. Това вероятно се дължи на повишението на ДДС".

Все пак допитаните предприятия определиха собствените си очаквания за развитие на личния бизнес по-скоро положително: за четвърти пореден път в периодичното изследване. 7000 предприемача този път вдигнаха важния макроикономически индекс от 102,5 на 103,2 пункта. За сметка на това индексът за моментното състояние падна рязко от 115,3 на 112,8 пункта.

По-слабото потребление ще се задържи още поне два месеца. След това конюнктурата пак ще тръгне нагоре. Засега нито цените на петрола, нито високия курс на евро, нито конюнктурата в чужбина ще могат да повредят движението на германския бизнес.

Банкерите не са много учудени от развитието на индекса: „Досега настроението бе прекалено добро. Като цяло оптимизмът остава, но предприятията забелязват, че не всичко е толкова супер. Първото тримесечие ще е наистина слабо".

Като цяло се счита, че става дума за временен и отминаващ сигнал. След малкия спад в първото тримесечие конюнктурата ще тръгне отново нагоре.

Обаче това далеч не е всичко. Защото днес станаха известни и ежемесечните данни за потребителския климат на изследователите от GFK. От 25 години, в рамките на един единствен месец, не се е отбелязвало такова спадане в показателя.

Причината отново се приписва на повишението на ДДС. След коледната истерия, потребителите през януари се въздържат от пазаруване, като очакват, че търговците искат да „избият" данъчното повишение с по-високи цени. Това се очакваше, но не в такива размери.

Индикаторът на потребителския климат в Германия за февруари е паднал на 4.8 пункта от ревизираните 8.5 пункта на предходния месец. В изследването вземат участие 2000 потребители.

Склонността към потребление в Германия се е сринала от 59.9 за декември на минус 5.1 през януари. Но трябва да се има предвид и друго - повишението на ДДС бе прокламирано през цялата минала година и хората се настройваха психологически към него, включително и направиха нужните си покупки. Затова днешните „убийствени данни" могат да се разглеждат по-скоро като моментни и прогнозите се надяват на повишение от 0.5% на индивидуалното потребление за цялата 2007.

Очакванията за индивидуалните доходи на потребителите в изследването на GFK са по-оптимистични, но под нулата: от 16.6 на 5.1 пункта.

Добрият момент е, че потребителите вярват в силното развитие на конюнктурата в Германия. През януари доверието на потребителите се е качило с 1.8 и е достигнало 37.5 пункта, което е най-доброто постижение от януари 2001 насам. Така потребителите се присъединяват към експертните мнения на ZEW за възход.

По материали на dpa, Handelsblatt, Deutsche Welle