"Италиански лизинг" се нарича новият финансов продукт, който лизинговата компания Hypo-Alpe-Adria Leasing EOOD вече предлага на българския пазар.
Финансовата схема позволява на физически лица, закупуващи кораб или яхта, да спестят законно хиляди евро от ДДС.
Това става чрез транснационална сделка, която се осъществява през италианското дружество на Hypo Group - "Hypo Boat".
Дружеството използва облекченията в облагането с ДДС, които италианското законодателство предвижда в зависимост от дължината на плавателния съд. Така например при плавателен съд с дължина от 16м до 24 м на облагане подлежат само 40% от стойността. Това прави ефективния ДДС, който клиентът плаща, 8%.
Въпреки че сделката се осъществява чрез италианското дружество "Hypo Boat", българският собственик не е ограничен в избора на флаг, под който да плава лодката му.
Услугата "Италиански лизинг" се предлага на европейския пазар от 2004 г. и е разработена от австрийската финансова група Hypo Group Alpe-Adria-Leasing. В Европа Hypo Group е финансирала 2800 яхти на обща стойност над 500 милиона евро.
Лизингът на яхти представлява 15% от бизнеса на Hypo в България. За една година от стъпването си в България компанията има финансирани 11 яхти на обща стойност около 10 милиона евро.
В момента дружеството финализира преговорите за една от най-скъпите яхти, продадени в Европа - 98-футовата Azimut Leonardo. Цената й е над 5 милиона евро и купувачът е български гражданин.
Най-търсените от българските клиенти са моторните яхти от марките Atlantis,
Azimut, Bavaria, Regal Cuddy MERC,
Viper Bravo.
Данните на Hypo Leasing показват, че в България, чиято източна граница е изцяло морска, яхтената култура и индустрия все още не са така развити, както в други "морски" държави - Хърватска, Словения, Гърция, Италия.
България заема 0.9% от общия обем сключени договори на компанията в Европа - показател, по-нисък дори от държави, които нямат излаз на море като Австрия и Унгария.
Въпреки това очакванията на компанията са за изключително бързо развитие на пазара на яхти и лизинга на плавателни съдове през следващите години. В момента компанията е в преговори за още около 10 яхти, а до края на 2007 г. планира да финансира 20-25 яхти.
"В България голям проблем е това, че дори да притежаваш яхта няма къде да стои на док. Няма достатъчно яхтени пристанища" заяви Хорст Ебхарт, СЕО на Hypo Alpe-Adria-Leasing в България.
"Нашата компания има богат международен опит във финансирането на яхтени пристанища и сме готови да участваме в такива проекти и в България. Това е сектор от бизнеса с недвижими имоти, който ще се развива тепърва.
Наличието на добра инфраструктура за яхтения бизнес ще даде тласък на туризма в България и ще задържи парите на туристите в страната, вместо да изтичат към съседните държави като Гърция и Турция"