Докато на Запад шофьорите на камиони са възпрепятствани от ремонти по пътя и голяма част от времето им преминава за редовните плащания по магистрали, в западна Африка да пътуваш често означава не само да губиш време, но и големи суми пари.
Редовна практика в повечето африкански райони е при преминаването през "официални" пътни станции да бъдеш незаконно таксуван тройно дори четворно повече от регламентираните транзитни такси.
Според проучване на Агенция по контрол и развитие на пътната мрежа, транспортните разходи в Западна Африка са най-високи спрямо тези в останалата част от света. Това се дължи на изключително високите данъци, които се събират за поправката на ниско-капацитетни пътища.
Не е тайна обаче, че по-голямата част от пътните разходи отиват за рушвети.
Колко броят на ръка шофьорите и колко често се случва това, научаваме от доклад за четирите магистрали пресичащи Мали, Гана, Того и Буркина Фасо.
Разликите са поразителни.
В Мали на всеки 100 км. шофьорите плащат над $25 при всяко спиране от длъжностни лица. След като преминат границата в Буркина Фасо, те се принуждават да се разделят с още $8.73 на други две пътни станции.
Митничарите в тези региони се радват на цветущ доход. Други групи служители, които най-често получават подкупи, са войници, лесничеи, както и местните власти.
От края на 2006 год., шофьори пътуващи по тези пътни коридори се съгласиха да сътрудничат на властите и да предоставят периодично информация за сумите, които плащат за транзит. Въз основа на данните събрани от тях, през 2007 бе изготвена първата официална статистика за магистралната мафия.
Ritni Topkovec
на 16.08.2007 в 19:11:28 #2не разбирам за защо не пишат нищо за рушветите у нас - по пътища, митници, съдилища... въобще има ли оригинални статии в money.bg?
Патил
на 16.08.2007 в 12:59:49 #1Може би точно такава статистика ще четем и за магистрала Тракия след няколко години.