Предполагам не само аз, но и всички в рамките на София, са получили от Топлофикация ЕАД вместо месечната си сметка за парно, предложение за заплащане на продаваната ни топлоенергия на 11 месечни вноски за годишен период и 12-та изравнителна. Всяко писъмце от "любимата" ми фирма с гриф "монопол“ няма начин да не предизвика вътрешното ми чувство на възмущение от желанието на общинското предприятие да печели на наш гръб.
От писмото става ясно, че всеки възползвал се от този начин на плащане, в продължение на 11 месеца ще получава начислени равномерни вноски, а на 12-тия – изравнителна сметка за периода август 2013г. – юли 2014г. Чувствате ли, че има нещо сбъркано още тук? Та отоплителният сезон официално приключва на 30 април, веднага след което се правят всички "пре"калкулирания, на това кой и по колко точно топлоенергия е изразходвал за отопление и колко точно топла вода е употребил (умишлено не включвам третия компонент – сградна инсталация, защото тя не е функция на потреблението, а зависи от големината на съответното жилище). Ще започна и ще завърша с едно:
НЕ ВЯРВАЙТЕ НА ТАЗИ ЛЪЖА на ТОПЛОФИКАЦИЯ !!!
Защо го казвам ли? Ами защото, по стечение на обстоятелствата (макар и не по моя вина), бях(но вече не съм) ползвател на тази услуга. За лична сигурност проверих отново ситуацията за последните 4 години. В обобщение ще кажа следното:
- Никога за тези 4 години не съм получавал 12-та изравнителна фактура;
- Така наречените равномерни плащания ВИНАГИ са били 12.
Следствие: в края на месец април (край на отоплителния сезон) се оказваше, че сумата която съм платил до този момента е около 20% по-висока(+/-1%, който е без значение) отколкото фактурираната ми енергия за този период. Сумите варираха между 200 и 350 лева. Неизменно следваше предложение за връщане на парите по законовите начини или за използването им за последващи плащания, като естествено последното печелеше. Ще задълбая още малко, за да стане по-ясна ситуацията. Представете си, че се е оказало, че сте надплатили 350 лв. в края на април(всъщност това е сумата след второто изравняване, след първото бе по-голяма с около 30 лв.). Всеки разумен човек би си казал: "При положение, че по фактури плащам по 50лв. средно през летните месеци, то парите ми трябва да стигнат да заплащам сметките си за следващите 6 месеца, което е поне до началото на следващия отоплителен сезон".
ДА, АМА НЕ !
Още на следващия месец получавам "равномесечна вноска", базираща се на средното ми потребление от предходните 12 месеца. Защо ли забравих, че съм с "равна месечна вноска"? Дори и леко да е намалена, а тя не е, тъй като междувременно се е оказало, че има поредно увеличение на цената на енергията от страна на ДКЕВР, то какво се получава - надплатил си 350 лв. за предходния отоплителен сезон и вместо да не плащаш следващите 6 месеца(тъй като във фактурата чинно си пише, че дължиш 50 лв. за конкретния следващ месец, а и по-следващ месец от новия отоплителен сезон, то се оказва, че ти искат още 122 лв. равномерна месечна вноска.
Само някой да не ми зададе тъпия въпрос, защо веднага не си взел тези 350лв., след като си го установил? Ами защото по закон, първата изравнителна сметка идва 1 месец след края на отоплителния сезон, след което ако някой има възражения по каквато и да е причина, има законов тримесечен (по спомен) срок, за да се направи втора изравнителна сметка. Дотогава и да искаш не можеш да си вземеш тези пари, тъй като не знаеш каква ще бъде точната сума след въпросната втора изравнителна сметка.
На всичкото отгоре, ако закъснееш с плащането на тази "равномерна месечна вноска", то следва начисляването на лихва!
И, за да не дотягам повече, ще обобщя, че предложението на ТОПЛОФИКАЦИЯ е чисто и просто искане на пари от потребителите за бъдещ период! За тазгодишния отоплителен сезон са ми фактурирали енергия за 975 лв.(към края на април). Аз съм заплатил до (и частично за февруари) 1183 лв. А предстоят тепърва две изравнителни сметки. За сметките до края на април дължа естествено равномерните месечни вноски заедно с лихвите, въпреки че съм надплатил фактурираната енергия с 208 лева.
Затова лично аз се освободих от тази привилегия!
Естествено, в писмото са посочени като начален и краен период август 2013г. – юли 2014г., но това е само за замазване на очите и още по-голямо объркване. Основният проблем си остава! С или без равномерни месечни вноски, Топлофикация (и през предстоящия 12-месечен период) ще ви продаде същото количество енергия, колкото и през предходния. Ако самите вие не го промените(четете - намалите, но май вече писах за това)!
Ще спра дотук и ще завърша, както обещах:
НЕ ВЯРВАЙТЕ НА ТАЗИ ЛЪЖА на ТОПЛОФИКАЦИЯ !!!
Олаф БГ
на 18.07.2013 в 15:01:36 #1До "българин" Аз съм "европеец". Тук, извън България, плащам точно толкова всеки месец, колкото съм потребил. И е много по-евтино от България. Фирмата тук ползва софтуер, чието производтсво е изнесено там в България, някъде до офиса на Топлофикация. И поддръжката по-телефона на софтуера пак е от България, само че е на чужд език. Та така. Не знам, защо тази ваша Топлофикация, на Вас "българите" така Ви харесва. ..