Любителите на самолети стават все по-нетърпеливи. В неделя, 8ми юли, в завода си в Сиатъл Boeing ще представи официално модела 787 Dreamliner, съобщава  BBC.

До този момент американската компания е приела заявки за производството на 642 такива машини от 46 самолетни компании и лизингови фирми.

Първият полет на средния по размер самолет за дълги дистанции се предвижда за август или септември. От следващата година Дриймлайнерът ще влезе в регулярна употреба.

Първият клиент, който ще получи джета, ще е японската компания All Nippon Airways, която един вид е наградена, тъй като е направила поръчка за общо 50 самолета от новия вид.

Dreamliner е първият нов модел на Boeing след модела 777, който стартира полети през 1995.

Новият модел самолет на американците ще трябва да се конкурира с европейското ново предложение на Airbus, А380. Но двата самолета са много различни един от друг по конструкция и имат различно предназначение.

Европейците залагат на това, че в бъдеще пътникопотокът ще се увеличи чувствително и с А380 предлагат гигантски модел самолет с 555 места на борда (максимално до 840), чрез който може да се оптимизира трафика между големите транспортни центрове.

От своя страна Boeing залага на хипотезата, че в новия свят ще има все повече средни по размер транспортни центрове, които няма да могат да поемат грамадните машини на Airbus и ще се ориентират към средния Дриймлайнер.

Dreamliner ще се прави в три разновидности. Първата ще има между 210 и 250 места и ще лети 15,125 км. Втората ще превозва до 290 пътника на 15,770 км., а третата до 330 пътника на по-кратки дистанции, до 10,460 км.

Airbus може да направи конкуренция на Dreamliner по-скоро с модела си А350, който се разработва сега, но поради добре известните трудности в европейското предприятие не се очаква А350 да влезе в употреба преди 2011.

На скорошното авиоизложение в Париж, Boeing получи поръчки за 50 Дриймлайнер от една от най-големите лизингови къщи в света, International Lease Finance Corps (ILFC). Счита се, че поръчките от лизингови компании, сред най-големите глобални купувачи на самолети, са индикатор за успеха на даден модел.

Този модел на Boeing е първият изграден основно от модерни материали и дизайнът му е насочен към икономии на гориво. Въглеродните фибри, които формират близо 50% от структурата на новия самолет, са по-трайни и леки от алуминия (20%). 15% от частите пък са изготвени от титан.

Сглобяването на първия Dreamliner започна през май. От Boeing са казали, че когато операциите наберат сила, за производството на един самолет от началото до края ще са нужни едва три дена.