Цената на дизела, без данъците, без акциз и без ДДС в България, за последния месец е между 3-тата и 4-тата най-скъпа в целия ЕС. Това заяви реформаторът Мартин Димитров по време на парламентарния контрол във въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за цената на дизела у нас.

Според данни от вчера по-висока е цената на дизела без данъци само в Дания, Гърция и Малта. Следва България.

В страни като Австрия и Белгия цената на дизела без данъци е между 30-33 стотинки за литър по-малко, отколкото в България, недоволен е Мартин Димитров. Средно за ЕС цената на дизела без данъци в България е между 12 и 20 стотинки по-висока от средното ниво за целия ЕС, подчерта депутатът от РБ.

Това показва, че има нещо гнило на пазара на горива, убеден е Мартин Димитров. Конкуренцията не работи, смята той. Там, където конкуренцията работела, нямало подобни пазарни аномалии. Не може да имаш най-ниско платежоспособното търсене, каквото е в България и това да предполага една от най-високите цени на дизела, коментира Мартин Димитров, като по думите му скъпият дизел оказва влияние върху цената на всяка една стока.

Реформаторът поиска да се предприемат конкретни действия. Не е луд този, който яде зелникът, посочи Димитров. Луди сме ние, които не вземаме мерки да има защита на конкуренцията в България, допълни депутатът.

В другите европейски държави имало работеща КЗК, която санкционирала при пазарни изкривявания. По тези въпроси родната КЗК е сезирана, но не се е ангажирала с въпроса. Ако чакаме фирмите сами да си свалят цените, това няма да стане, категоричен бе Мартин Димитров. Имаме нужда от ново КЗК, убеден е той.

Вицепремиерът Томислав Дончев се съгласи със значимостта на проблема. Доказан факт е, има и изведени математически зависимости, че ниски цени на горивата дават големи, бих казал огромни, шансове за по-ускорен икономически растеж, призна той.

Според него трябва да се направи сериозен анализ на проблема и да се търси решение. В последните действия Дончев е поискал становище от Министерство на финансите за детайлна справка за акциз и ДДС върху дизела. Данните съвпадали с изнесените от Мартин Димитров.
Анализът показва, че в България очевидно има проблем с цената преди облагане, коментира Дончев.

Той провел среща с Българската газова и петролна асоциация, на която повдигнал въпроса. От там и от Лукойл му обяснили, че Лукойл разполага с по-ниско технологично ниво на оборудването в сравнение с рафинериите в Западна Европа.
Модерните рафинерии в Европа от 1 тон нефт можели да извлекат над 90% висококачествени продукти. У нас този процент е 67%. Самата компания работела със завишени оперативни разходи поради работа на завода в непълен капацитет.

Това не е проблем на българския потребител, изтъкна Томислав Дончев. Освен това Лукойл държи около 60 % от цената на пазара.

След обновяване на рафинерията за около 1,5 милиарда лева се очаква новите мощности да бъдат въведени в експлоатация през май. Очаква се степента на обработка да нарасне, като се доближи до европейските нива.

Становището на КЗК по темата е, че Лукойл не е злоупотребила с господстващото си положение на пазара. Злоупотребява ли се с ценообразуването е попитал Дончев КЗК. Отговорът трябва да е ясен до 31 март.