Най-големите автомобилни производители в Европа отчетоха най-значимият годишен спад на продажбите си от десетилетия насам, пише Bloomberg. На пазари като Германия, Великобритания, Франция, Италия и Испания продажбите на нови автомобили намаляват с около 25%. Поредната вълна от заразени с коронавирус накараха правителствата да въведат отново редица ограничения, което вероятно ще натежи над търсенето в началото на 2021 г.
Продажбите на нови автомобили в Германия спадат с около 20% през 2020 г. В Испания спадът е 32%, във Великобритания 29%, в Италия 28%, а във Франция - 25%. Подобен годишен спад на Острова не е записван от 1943 г.
Данните подчертават унищожителния удар, който пандемията нанесе на автомобилната индустрия на Европа през изминалата година — особено в сравнение със САЩ и Китай, където продажбите се задържаха на по-високи нива. Продължаващото слабо търсене представлява риск за икономиката на еврозоната, която разчиташе на производствения сектор за възстановяването си пред второто полугодие на 2020 г.
Първото тримесечие на 2021 г. ще бъде тежко, категоричен е анализаторът на Bloomberg Intelligence Майк Дийн. Възможно е пазарът да тръгне нагоре до юни, ако правителствата вдигнат мерките. Но той все пак очаква продажбите през цялата 2021 г. да са с 15% по-ниски спрямо 2019 г.
На фона на всеобщия спад продабжите на електромобили растат. Данни на JATO и BI показват, че през миналото тримесечие електрифицираните автомобили (изцяло електрически и хибридни) изпреварват дизеловите.
В сряда Германия отчете, че изцяло електрическите автомобили бележат ръст от над 200% за годината, а Volkswagen контролира 17% от пазара. На втора позиция е Mercedes-Benz с 15%.
Във Франция изцяло електрическите модели отговарят за 6,7% от пазара през миналата година, а най-продаваният модел е електрическото Renault Zoe с 37 хил. регистрации. На втора позиция е Tesla Model 3 с 6 хил., а на трета - Volkswagen ID.3 с 4 хил.