Често се допускат фатални грешки при закупуване на употребявана кола, подмамени от престижната марка, лъскавия вид или впечатляващите технически параметри. За да не се натъкнете на счупено возило, експертите съветват задължително и внимателно да проверите някои места в колата.
Пътен просвет, цветови разлики
При възстановяване на автомобилното купе след катастрофа е невъзможно да се постигне фабричното състояние на първоначалната геометрия. Превозно средство, възстановено след солиден инцидент, винаги има геометрични разлики в клиренсите - разстоянието от повърхността, върху която се намира автомобилът до неговите най-ниски точки.
Трябва също да огледате купето за цветови разлики. Също така не е трудно да се идентифицират запълнените петна. Обикновеният магнит ще помогне за това: той просто няма да се задържи на местата с обилна шпакловка.
"Преслушайте" пластмасата
Подменени или възстановени пластмасови части красноречиво ще покажат факта, че колата е претърпяла сериозна катастрофа. Можете да определите ударена кола по пластмасовите детайли по слух. Достатъчно е да почукате по тях с кокалчетата на пръстите и да слушате.
Здравата оригинална част ще резонира, а тази, възстановена след повреда, ще издаде тъп "дървен" звук. Счупените пластмасови части обикновено са резултат от тежка деформация при сблъсък на превозно средство.

Източник: GettyImages
Маркировка на стъклата
Всяко стъкло на автомобила е маркирано с датата на производството му. Годината на неговото производство винаги съвпада с годината на производство на автомобила.
Всяко несъответствие между датите показва, че стъклото е сменяно. И основната причина за подмяната му е счупването му, когато колата попадне в катастрофа.
Заваръчни шевове
Когато инспектирате автомобила, специалистите препоръчват да погледнете под пластмасовите и гумените обвивки, за да оцените заваръчните шевове. Това са основите на колоните, праговете на вратите, пода, стените и пода на багажника.
Фабричната производствена технология използва точково заваряване с роботизирана машина.
Това позволява да се постигне високо качество в размерите на заварените възли. Ремонтните работи винаги се извършват ръчно, като частите се заваряват с непрекъснат шев.
Такова заваряване не е надеждно и шевът може да не издържи на натоварванията.
Също така ви съветвам да обърнете внимание на херметизиращия кит. Ако е мек, значи е още пресен, а това е ясен знак за скорошни ремонти на каросерията.
Уплътнения
Поглеждайки под уплътнението на вратите, можете да откриете следи от корозия или прясна боя. Ако скритите кухини са покрити с ръжда, се опитват да ви продадат аварирала кола, която е пребоядисана и полирана.
Сравнете външните цветови нюанси с метала под уплътнението. Очевидните разлики в цвета показват пребоядисване на купето след инцидент.

Източник: iStock
Геометрия на предните колела
Понякога пътните инцидентите са толкова тежки, че след всички ремонтни дейности е просто невъзможно да се настрои правилното геометрията на схождение на предните колела.
Преди да закупите употребяван автомобил, е важно да посетите стенд за реглаж на ходовата част и да се уверите, че тези параметри са нормални.
Ако ъглите на схождение на колелата са различни (извън допустимите градуси), тогава фабричната геометрия на каросерията се нарушава веднъж завинаги. Трябва категорично да откажете да закупите такъв автомобил.
Spotlight
на 03.01.2025 в 01:46:58 #3Не съм го измислил. Когато паркираш на място, където някои си мислят, че е тяхно (под балконите им) така става. Бях оставил колата за няколко месеца докато не бях в Б-я и стъклото беше счупено, да не говорим за следите "от ключ" по дължина от двете страни и криви чистачки.
sailor_varna
на 05.05.2021 в 14:27:57 #2А бе, не оспорвам квалификацията ти, ама примера със стъклото в България го измисли. Признай!
Spotlight
на 25.04.2021 в 19:48:36 #1Първото нещо, което трябва да се провери е от кой манастир е била монахинята „притежавала“ колата“. Шегата на страна, но не знаех дали да се смея или плача от това, което прочетох. Явно тези коли описани в статията са правени в задния двор на някой нашенски майстор. Аз ще ги забележа (диагностирам) и от балкона на 4-тия етаж. Технологиите на възстановяването са толкова напреднали, че надали някой нашенски „майстор“ би ги намерил. Сложих майстор в кавички, разграничавайки псевдо майстор (а те са изключително много) от специалист. Вече 42 г съм в този бизнес (не в България) и мога да ви кажа, че възстановяването на автомобила (купе) е толкова напреднало, че малко специалисти (а те не са много) биха определили дали колата е била изправяна, независимо дали е удряна от влак. Компютъризираното изправяне, точковите заварки, материалите за възстановяване специализираното обучение и т.н са вече на изключително високо ниво. Застраховките даже изискват колата да е в по-добро състояние от фабричната (да не влизам в подробности относно изискванията). Смяната на стъклото не е гаранция, че имало катастрофа. Докато бях в България и бях паркирал под балконите, някой беше „изпуснал“ нещо върху стъклото ми… Пластмасите се възстановяват много успешно, тъй че, почуквайте си. Пребоядисването на елементите цялостно (отделно от колата) и преливащите технологии трудно се забелязват от не специалисти. За незасъхналите материали, не ми се говори. Имайки всичко това което съм написал, като начало, тогава започнете да гледате автомобила. Трябва ви специалист, който да определи дали компютъра е модифициран. Като гледам в България повечето собственици не ги е еня дали колата им прилича на войнишка манерка. Но ако искате да купите „скъпа кола“ за малко пари, статията е за вас. Знам че ще засегна някои майстори. Щом съм ги засегнал, значи съм ударил където трябва. Другите, истинските специалисти ще ме разберат.