Всеки автомобил рано или късно трябва да се качи на некачествени пътни настилки - селски пътища, разкъртен бетон, лошо закърпен асфалт, земен грунд и т.н. Особено през пролетта и лятото колата ще има много такива тестове, ако собственикът прави чести пътувания извън града, в планината, на село.

В тази статия ще дадем някои съвети как най-добре да карате през ями и коловози, по неравни пътища с минимални щети на гумите и автомобила.

Снимка 349048

Източник: news.bg

Дупки и ями

Чудесно е, ако имате кола с офроуд гуми. Те са по-подходящи за пътища с много изровени участъци и или въобще без нормално покритие, но обикновено се поставят на SUV автомобили. Но за тези, които имат конвенционални градски гуми, ямите и други неравности по пътното платно са по-трудни за преминаване.

Такива препятствия могат да повлияят неблагоприятно на гумите, джантите и окачването като цяло. Има няколко начина да преминете през трудни участъци от пътя, без да навредите на автомобила.

Предупреденият е предварително въоръжен

Първото и най-важно нещо, което трябва да правите, е да забелязвате навреме препятствието. Ето защо е толкова важно да държите под контрол цялата видима част от пътя - както близо до колата, така и доколкото ви позволява зрението. Основното нещо, при неочакваноо изкачане на дупка, ако е възможно, не правете резки движения с волана, за да не създавате опасни ситуации на пътя завас и другите участници в довжението.

Защо е важно да караме колата през зимата: 6 причини

Защо е важно да караме колата през зимата: 6 причини

Автомобилът не обича да стои на едно място, трябва да се движи, за да работят правилно негови системи

Затова винаги се опитвате да забележите неравностите предварително, така че да има време за спокойна маневра. По същата причина е важно да спазвате дистанция от автомобила отпред, за да наблюдавате поведението му и да предприемате навременни действия при пътни препятствия.

Ако забележите дупка, вие решавате как ще я подминете. Естествено, имате малко време да вземете решение, но има три изхода: да я заобиколите, да я подминете между колелата, и да преминете направо през дупката.

Ако решите да заобиколите

Можете да заобиколите ямата, когато няма пречка от страната, от която ще я заобиколите (отдясно или отляво), тоест винаги дръжте този проблем под контрол с помощта на страничните огледала за обратно виждане .

Когато преминаваща кола не ви позволява да заобиколите препятствие, тогава е по-добре да карате през дупката, но избягвайки риска от сблъсък, който, разбирате се, е много по-лошия вариант.

Когато заобикаляте препятствия, бъдете внимателни за автомобили, които се движат в насрещната лента, те също могат да извършват подобни маневри.

Снимка 349047

Източник: news.bg

Дупката може да остане между колелата

Ако не сте начинаещ и усещате добре параметрите на автомобила, тогава няма проблеми: просто пропуснете малките дупки точно между колелата. Ако нямат достатъчно опит и все още не усещате напълно размерите, можете да навигирате по следния начин: ако седнете на шофьорската седалка на кола с ляв волан, тогава средата на колата минава приблизително там, където е дясната ви ръка. Това е мястото, където трябва да "пропуснете" дупката.

Да минеш направо през дупката

Има ситуации, когато има толкова много дупки, а автомобили от всички страни пречат да бъдат заобиколени, или ямите са толкова големи, че не могат да бъдат заобиколени и не могат да бъдат пропуснати между колелата. Тогава трябва директно да форсирате препятствието.

Най-важният съвет тук е да намалите скоростта преди дупката, а не в нея. Ако влезете в яма на спирачка, теглото на колата се измества към предната ос на колата, а окачването и гумите са силно натоварени.

В резултат на това подобни манипулации влияят зле на колелата и колата. Затова: забавяме скоростта пред ямата, а самата дупка минаваме без натисната спирачка.

Какво да се смени веднага след покупка на употребяван автомобил

Какво да се смени веднага след покупка на употребяван автомобил

Добре е незабавно да посетите сервиз и да извършите редица процедури, за да шофирате колата си спокойно

Съвет за по-опитните шофьори: когато трябва да карате през дупка, по-добре е да завъртите волана малко в посока към нея, за да разтоварите колелото, което ще трябва да се срещне с това препятствие. Например виждате дупка отдясно. Докато шофирате през него, завъртете волана малко надясно, тогава товарът ще премине към лявата страна и задната част на колата, а дясното колело, което попада в ямата, ще получи по-малко натоварване. Тази техника намалява удара в дупката и помага за запазване на окачването и гумите. И обратното - завъртането на волана в обратната посока, в опит да отдалечим близкото до нея колело, може да навреди на окачването и състоянието на автомобила като цяло.

Изровени коловози

Друг неприятен момент, който се среща по пътищата, са изровениет в земята коловози. Как да действате на такива трасета?

Например на селски път с умерено дълбоки коловози, е важно да шофирате по такъв начин, че левите колела да попадатточно в левия коловоз, а десните колела в десния. Контролирайте позицията на автомобила с огледелата за обратно виждане. Когато теренът е равен, без силни спадове и издигания, нищо лошо няма да се случи, ако излизите малко от коловозите.

На участък с големи денивелации, например, или когато някой трактор преди това е "проправил" път през калта, трябва да се опитате да шофирате по високата част и да не падате в дъното на коловоза.

Преминавайки от по-високата част към по-ниска, има риск да ударите бронята, праговете или пода, а дори и да "заседнете на корем", ако коловозите са дълбоки, а колата има ниско окачване. Като цяло трябва да шофирате по такъв начин, че колата да е възможно на най-висока позиция спрямо изровените коловози. Особено важно е да се придържате към този принцип на мокър път, когато повърхността вече е изсъхнала в горната част на коловоза, а мръсотията е все още напоена в долната част и има риск да заседнете там.

Бъдете внимателни, когато шофирате по селски пътища, които минават близо до дерета и канавки. Намалете скоростта и внимателно преценете състоянието на пътя. Например, когато шофирате по селски път с дълбоки коловози и кал близо до дере с трева по ръба, има риск колата да се подхлъзне в него.

Снимка 440197

Източник: ПП "МИР"

Опасности с коловози на асфалта

По принцип коловозите по асфалтовите пътища са доста неприятна история. Опитните шофьори съветват по такива пътища, ако е възможно, да се избягват да се кара по самите коловози. Това важи особено за тези автомобили с ширина на гумите над 205 мм.

Ако коловозите са тесни, тогава има риск колата да започне да се плъзга по тях надясно и наляво. Поради тези движения има опасност колата да бъде изхвърлена от коловоза и ще бъде трудно да се контролира управлението.

Какво да не правим с колата през зимата: 5 правила, които не се спазват

Какво да не правим с колата през зимата: 5 правила, които не се спазват

Премисляйте всяко действие, за да не навредите на автомобила и да не ви се наложат скъпи ремонти

Да обобщим: 9 основни съвета за избягване на препятствията:

  • Основното нещо е да забележите навреме препятствието. Контролирайте пътя както близо до колата, така и възможно най-напред.
  • Намалете скоростта пред дупката, а не когато вече сте в нея.
  • Колкото по-спокойно се движите, толкова по-далече ще стигнете: по пътища, където има много дупки, е по-добре да карате с умерена скорост, отколкото да спирате рязко и да ускорявате всеки път, когато преминете през препятствие.
  • Не заобикаляйте рязко дупки и неравности, за да избегнете инциденти на пътя.
  • Спазвайте дистанция от колата пред вас, за да наблюдавате нейните маневри и да имате време да предприемете действия срещу препятствията.
  • Важно е да се има предвид, че другите участници в движението също заобикалят препятствията.
  • За начинаещи е по-добре да намалите и да карате през ямата, отколкото да заобикаляте, ако не сте сигурни. Шофьори с опит: когато карате през дупки, по-добре е леко да завъртите волана към ямата, за да разтоварите колелото, което трябва да премине през препятствието.
  • Ако планирате да шофирате по лоши пътища с изровена повърхност, уверете се, че гумите не са пренапомпани, в противен случай ще бъдат по-податливи на повреда.
  • На трасе с големи разлики в нивата се опитайте да останете на най-високите части на коловозите.

Грижата за автомобила е от първостепенно значение

Ако все пак попаднете в голяма дупка, огледайте гумите и джантите за повреди и вземете необходимите мерки. Също така има голяма вероятност балансът на колелата да е нарушен. Не се бавете и отидете до гума център за балансиране на гумите. След такива инциденти не пречи да проверите геометрията на схождение на колелата и да направите реглаж на предния и задния мост.