Всеки автомобил рано или късно трябва да се качи на некачествени пътни настилки - селски пътища, разкъртен бетон, лошо закърпен асфалт, земен грунд и т.н. Особено през пролетта и лятото колата ще има много такива тестове, ако собственикът прави чести пътувания извън града, в планината, на село.
В тази статия ще дадем някои съвети как най-добре да карате през ями и коловози, по неравни пътища с минимални щети на гумите и автомобила.
Източник: news.bg
Дупки и ями
Чудесно е, ако имате кола с офроуд гуми. Те са по-подходящи за пътища с много изровени участъци и или въобще без нормално покритие, но обикновено се поставят на SUV автомобили. Но за тези, които имат конвенционални градски гуми, ямите и други неравности по пътното платно са по-трудни за преминаване.
Такива препятствия могат да повлияят неблагоприятно на гумите, джантите и окачването като цяло. Има няколко начина да преминете през трудни участъци от пътя, без да навредите на автомобила.
Предупреденият е предварително въоръжен
Първото и най-важно нещо, което трябва да правите, е да забелязвате навреме препятствието. Ето защо е толкова важно да държите под контрол цялата видима част от пътя - както близо до колата, така и доколкото ви позволява зрението. Основното нещо, при неочакваноо изкачане на дупка, ако е възможно, не правете резки движения с волана, за да не създавате опасни ситуации на пътя завас и другите участници в довжението.
Затова винаги се опитвате да забележите неравностите предварително, така че да има време за спокойна маневра. По същата причина е важно да спазвате дистанция от автомобила отпред, за да наблюдавате поведението му и да предприемате навременни действия при пътни препятствия.
Ако забележите дупка, вие решавате как ще я подминете. Естествено, имате малко време да вземете решение, но има три изхода: да я заобиколите, да я подминете между колелата, и да преминете направо през дупката.
Ако решите да заобиколите
Можете да заобиколите ямата, когато няма пречка от страната, от която ще я заобиколите (отдясно или отляво), тоест винаги дръжте този проблем под контрол с помощта на страничните огледала за обратно виждане .
Когато преминаваща кола не ви позволява да заобиколите препятствие, тогава е по-добре да карате през дупката, но избягвайки риска от сблъсък, който, разбирате се, е много по-лошия вариант.
Когато заобикаляте препятствия, бъдете внимателни за автомобили, които се движат в насрещната лента, те също могат да извършват подобни маневри.
Източник: news.bg
Дупката може да остане между колелата
Ако не сте начинаещ и усещате добре параметрите на автомобила, тогава няма проблеми: просто пропуснете малките дупки точно между колелата. Ако нямат достатъчно опит и все още не усещате напълно размерите, можете да навигирате по следния начин: ако седнете на шофьорската седалка на кола с ляв волан, тогава средата на колата минава приблизително там, където е дясната ви ръка. Това е мястото, където трябва да "пропуснете" дупката.
Да минеш направо през дупката
Има ситуации, когато има толкова много дупки, а автомобили от всички страни пречат да бъдат заобиколени, или ямите са толкова големи, че не могат да бъдат заобиколени и не могат да бъдат пропуснати между колелата. Тогава трябва директно да форсирате препятствието.
Най-важният съвет тук е да намалите скоростта преди дупката, а не в нея. Ако влезете в яма на спирачка, теглото на колата се измества към предната ос на колата, а окачването и гумите са силно натоварени.
В резултат на това подобни манипулации влияят зле на колелата и колата. Затова: забавяме скоростта пред ямата, а самата дупка минаваме без натисната спирачка.
Съвет за по-опитните шофьори: когато трябва да карате през дупка, по-добре е да завъртите волана малко в посока към нея, за да разтоварите колелото, което ще трябва да се срещне с това препятствие. Например виждате дупка отдясно. Докато шофирате през него, завъртете волана малко надясно, тогава товарът ще премине към лявата страна и задната част на колата, а дясното колело, което попада в ямата, ще получи по-малко натоварване. Тази техника намалява удара в дупката и помага за запазване на окачването и гумите. И обратното - завъртането на волана в обратната посока, в опит да отдалечим близкото до нея колело, може да навреди на окачването и състоянието на автомобила като цяло.
Изровени коловози
Друг неприятен момент, който се среща по пътищата, са изровениет в земята коловози. Как да действате на такива трасета?
Например на селски път с умерено дълбоки коловози, е важно да шофирате по такъв начин, че левите колела да попадатточно в левия коловоз, а десните колела в десния. Контролирайте позицията на автомобила с огледелата за обратно виждане. Когато теренът е равен, без силни спадове и издигания, нищо лошо няма да се случи, ако излизите малко от коловозите.
На участък с големи денивелации, например, или когато някой трактор преди това е "проправил" път през калта, трябва да се опитате да шофирате по високата част и да не падате в дъното на коловоза.
Преминавайки от по-високата част към по-ниска, има риск да ударите бронята, праговете или пода, а дори и да "заседнете на корем", ако коловозите са дълбоки, а колата има ниско окачване. Като цяло трябва да шофирате по такъв начин, че колата да е възможно на най-висока позиция спрямо изровените коловози. Особено важно е да се придържате към този принцип на мокър път, когато повърхността вече е изсъхнала в горната част на коловоза, а мръсотията е все още напоена в долната част и има риск да заседнете там.
Бъдете внимателни, когато шофирате по селски пътища, които минават близо до дерета и канавки. Намалете скоростта и внимателно преценете състоянието на пътя. Например, когато шофирате по селски път с дълбоки коловози и кал близо до дере с трева по ръба, има риск колата да се подхлъзне в него.
Източник: ПП "МИР"
Опасности с коловози на асфалта
По принцип коловозите по асфалтовите пътища са доста неприятна история. Опитните шофьори съветват по такива пътища, ако е възможно, да се избягват да се кара по самите коловози. Това важи особено за тези автомобили с ширина на гумите над 205 мм.
Ако коловозите са тесни, тогава има риск колата да започне да се плъзга по тях надясно и наляво. Поради тези движения има опасност колата да бъде изхвърлена от коловоза и ще бъде трудно да се контролира управлението.
Да обобщим: 9 основни съвета за избягване на препятствията:
- Основното нещо е да забележите навреме препятствието. Контролирайте пътя както близо до колата, така и възможно най-напред.
- Намалете скоростта пред дупката, а не когато вече сте в нея.
- Колкото по-спокойно се движите, толкова по-далече ще стигнете: по пътища, където има много дупки, е по-добре да карате с умерена скорост, отколкото да спирате рязко и да ускорявате всеки път, когато преминете през препятствие.
- Не заобикаляйте рязко дупки и неравности, за да избегнете инциденти на пътя.
- Спазвайте дистанция от колата пред вас, за да наблюдавате нейните маневри и да имате време да предприемете действия срещу препятствията.
- Важно е да се има предвид, че другите участници в движението също заобикалят препятствията.
- За начинаещи е по-добре да намалите и да карате през ямата, отколкото да заобикаляте, ако не сте сигурни. Шофьори с опит: когато карате през дупки, по-добре е леко да завъртите волана към ямата, за да разтоварите колелото, което трябва да премине през препятствието.
- Ако планирате да шофирате по лоши пътища с изровена повърхност, уверете се, че гумите не са пренапомпани, в противен случай ще бъдат по-податливи на повреда.
- На трасе с големи разлики в нивата се опитайте да останете на най-високите части на коловозите.
Грижата за автомобила е от първостепенно значение
Ако все пак попаднете в голяма дупка, огледайте гумите и джантите за повреди и вземете необходимите мерки. Също така има голяма вероятност балансът на колелата да е нарушен. Не се бавете и отидете до гума център за балансиране на гумите. След такива инциденти не пречи да проверите геометрията на схождение на колелата и да направите реглаж на предния и задния мост.