След почти десетилетие на растеж, продажбите на нови автомобили на най-големите пазари в света навлизат в първия си устойчив период на забавяне от финансовата криза насам, пише The Wall Street Journal.

Китайският пазар, преживял огромен бум, сега се охлажда частично и заради ескалиращото търговско напрежение със Съединените американски щати. Търсенето в Америка на автомобили и пикапи достигна своя пик след 7-годишен период на растеж.

В Европа, където продажбите на нови автомобили бяха подкрепени от възстановяването на икономиката, пазарът също забавя растеж и търсенето се връща на нивата от преди рецесията.

Разбира се, световното търсене остава стабилно, но насрещният вятър се усилва.

Автомобилите, от които са най-доволни американците тази година

Автомобилите, от които са най-доволни американците тази година

В гласуването са взели участие 70 000 шофьори

Търговските политики на президента Тръмп подкопават потребителската увереност на много пазари извън САЩ и са широко възприемани като една от най-големите заплахи срещу продължаващия иконимически растеж.

Намаляване на напрежението между Вашингтон и основните търговски партньори на страната все още могат да спрат забавянето на ръста на продажбите на автомобили и превръщането му в спад, казват анализатори.

Доказателство затова дойде в понеделник, когато споразумението между САЩ и Мексико за търговското споразумение донесе ръст на пазарите, а акциите редица автомобилни производители натрупаха печалби,

Но САЩ все още заплашва Европа с нови мита и повишаване на налозите срещу Китай - най-големият автомобилен пазар. Пекин отговори с 40% мито върху произведените в САЩ автомобили.Това притеснява редица автомобилни производители, които вече започнаха да коригират очакванията си за финансови резултати.

"Забавянето идва в много трудно време за индустрията, в което тя преминава все повече към електрификация, а състезанието за роботизирани коли изисква много пари за проучване и разработка", казва Дейв Съливан, анализатор в AutoPacific.

Затягането на регулациите относно вредните емисии също кара автомобилните производители да харчат милиарди долари в нови технологии.От 2010 г. насам продажбите на автомобили се увеличаха значително - с по над 5% средно всяка година. Тази година продажбите най-вероятно ще достигнат 97 милиона, но растежът ще се забави до 1,8% спрямо 2017 г., по данни на LMC Automotive.

Краят на автомобилната индустрия такава, каквато я познаваме, е съвсем близо

Краят на автомобилната индустрия такава, каквато я познаваме, е съвсем близо

Гигантите в сферата вече се готвят за момента, в който продажбите с малко, но завинаги ще започнат да намаляват

В Китай забавянето идва след години на бърз растеж, задвижван отчасти от новото богатство, което увеличаващата се средна класа натрупа. Производителите похарчиха милиарди за нови заводи и модели. Но наскоро правителството сложи край на популярна данъчна отстъпка за нови автомобили, която помогна за задвижване на търсенето и направи Китай най-големият автомобилен пазар с 28,6 милиона продажби миналата година.

Решението на Пекин да отвърне с 40% мита върху вноса на автомобили, произведени в САЩ, също удари тежко пазара - и особено BMW и Mercedes-Benz, които продават създадени в Щатите SUV модели.

През юли продажбите на нови автомобили в Китай намаля с 5,3% до 1,59 милиона. За цялата година се очаква продажбите да се увеличат с 1,2% спрямо миналата година - от 13 процента ръст през 2016 и 2,1 процента през 2017 г.

В Европа търсенето на нови автомобили се върна на нивата от преди кризата и продажбите в ЕС постигнаха ръст от 2,9 процента през първата половина на годината, но това е забавяне спрямо ръста от 4,7%, постигнат през първото полугодие на 2017 г.

Причините са търговското напрежение със САЩ, заплахите за забрана на дизела и по-слабото търсене във Великобритания - вторият най-голям пазар на континента.

Сега автомобилните производители ще трябва да насочат внимание към Източна Европа и развиващите се пазари като Индия и Африка, за да постигнат нов растеж. Покупателната способност в тези страни обаче е далеч по-ниска.

Кои са най-продаваните автомобили в Европа от началото на годината?

Кои са най-продаваните автомобили в Европа от началото на годината?

Европейците определено предпочитат все още по-малките модели