След почти десетилетие на растеж, продажбите на нови автомобили на най-големите пазари в света навлизат в първия си устойчив период на забавяне от финансовата криза насам, пише The Wall Street Journal.
Китайският пазар, преживял огромен бум, сега се охлажда частично и заради ескалиращото търговско напрежение със Съединените американски щати. Търсенето в Америка на автомобили и пикапи достигна своя пик след 7-годишен период на растеж.
В Европа, където продажбите на нови автомобили бяха подкрепени от възстановяването на икономиката, пазарът също забавя растеж и търсенето се връща на нивата от преди рецесията.
Разбира се, световното търсене остава стабилно, но насрещният вятър се усилва.
Търговските политики на президента Тръмп подкопават потребителската увереност на много пазари извън САЩ и са широко възприемани като една от най-големите заплахи срещу продължаващия иконимически растеж.
Намаляване на напрежението между Вашингтон и основните търговски партньори на страната все още могат да спрат забавянето на ръста на продажбите на автомобили и превръщането му в спад, казват анализатори.
Доказателство затова дойде в понеделник, когато споразумението между САЩ и Мексико за търговското споразумение донесе ръст на пазарите, а акциите редица автомобилни производители натрупаха печалби,
Но САЩ все още заплашва Европа с нови мита и повишаване на налозите срещу Китай - най-големият автомобилен пазар. Пекин отговори с 40% мито върху произведените в САЩ автомобили.Това притеснява редица автомобилни производители, които вече започнаха да коригират очакванията си за финансови резултати.
"Забавянето идва в много трудно време за индустрията, в което тя преминава все повече към електрификация, а състезанието за роботизирани коли изисква много пари за проучване и разработка", казва Дейв Съливан, анализатор в AutoPacific.
Затягането на регулациите относно вредните емисии също кара автомобилните производители да харчат милиарди долари в нови технологии.От 2010 г. насам продажбите на автомобили се увеличаха значително - с по над 5% средно всяка година. Тази година продажбите най-вероятно ще достигнат 97 милиона, но растежът ще се забави до 1,8% спрямо 2017 г., по данни на LMC Automotive.
В Китай забавянето идва след години на бърз растеж, задвижван отчасти от новото богатство, което увеличаващата се средна класа натрупа. Производителите похарчиха милиарди за нови заводи и модели. Но наскоро правителството сложи край на популярна данъчна отстъпка за нови автомобили, която помогна за задвижване на търсенето и направи Китай най-големият автомобилен пазар с 28,6 милиона продажби миналата година.
Решението на Пекин да отвърне с 40% мита върху вноса на автомобили, произведени в САЩ, също удари тежко пазара - и особено BMW и Mercedes-Benz, които продават създадени в Щатите SUV модели.
През юли продажбите на нови автомобили в Китай намаля с 5,3% до 1,59 милиона. За цялата година се очаква продажбите да се увеличат с 1,2% спрямо миналата година - от 13 процента ръст през 2016 и 2,1 процента през 2017 г.
В Европа търсенето на нови автомобили се върна на нивата от преди кризата и продажбите в ЕС постигнаха ръст от 2,9 процента през първата половина на годината, но това е забавяне спрямо ръста от 4,7%, постигнат през първото полугодие на 2017 г.
Причините са търговското напрежение със САЩ, заплахите за забрана на дизела и по-слабото търсене във Великобритания - вторият най-голям пазар на континента.
Сега автомобилните производители ще трябва да насочат внимание към Източна Европа и развиващите се пазари като Индия и Африка, за да постигнат нов растеж. Покупателната способност в тези страни обаче е далеч по-ниска.