Мнозина са чували този израз, но не разбират как черният лед се различава от обикновения лед. Нарича се черен, защото се слива с асфалта. Практически не се вижда. Привечер и през нощта свети от фаровете. Но през деня не се вижда.
Такова явление може да се срещне в първите дни на зимата или в средата на студения период след размразяване, когато се движим по пътя и е влажно (виждаме, че водни пръски се лепят върху стъклото, използваме чистачките). Температурата навън е около 0 градуса.
Но буквално още един градус надолу, вятър да духне и водният филм върху пътното платно ще се превърне в лед. Тъй като този слой е много тънък, ледът е практически невидим. Затова се нарича черен лед, черен е като асфалта под него.
Едни от най-опасните места,където се появява черен лед, когато температурата падне са на възвишенията, на мостове или на други ветровити места. В ниското водата още не е замръзнала, но по хълмовете ледената коричка вече се образува.
Каква е опасността и какво да правим
Каква е опасността от ситуация, когато шофьор влезе в такъв пътен участък, мисля, че няма нужда да обясняваме подробно. Много е лесно изведнъж да загубите контрол над колата. Нека поговорим какво да правим, как да открием черен лед, как да се държим, ако се установи загуба на контрол и плъзгане.
Първото нещо, за което трябва да внимавате в студено време (късна есен, зима, ранна пролет) са температурните промени. Ако през деня е +5, +7, тогава до вечерта и през нощта може да бъде 0, -1. Няма нужда да се изненадвате, ако попаднете на хлъзгав участък от пътя. Затова следете температурата. Сега почти всяка съвременна кола има инсталирани сензори. Показва ли датчика+2, +1 и се качваме на дълъг и висок мост, там вече е възможно температурата да е 0 или -1.
Запомнете 3-те основни характеристики на управлението през зимата:
Осигурете пълна плавност на возенето чрез начина на шофиране. Без рязко натискане на газта, спиране, въртене на волана при смяна на лентата, избягване на препятствия и т.н. Ако през лятото, когато сцеплението на колелата с пътя е добро, колата реагира рязко и не губи контрол, при малко лед, изведнъж водачът губи контрол.
Скоростта на движение по описаните рискови пътни участъци спрямо лятото трябва да се намали с 15-20% през зимата. Ако през лятото или по време на размразяване се движите по определен път 90, тогава през зимата трябва да отидете средно 70 км в час.
Увеличена дистанция между автомобилите. Ако под колелата има лед, сцеплението на колелата с пътя става лошо, тогава спирачният път ще бъде значително по-дълъг. Ако има някаква опасност, ще я видите от далеч, когато сте на по-голямо разстояние от предния автомобил. Имате нужда от повече място, за да спрете колата. Плавното спиране е необходимо не само за да имате време да спрете, но и за да не ви удари никой.
Източник: iStock
И също спазвайте 5-те златни правила какво да не правите:
- Да бързаш и шофираш припряно;
- Да се разсейваш;
- Да нарушаваш правилата за движение;
- Да седнеш зад волана, ако се чувстваш зле (физически или психически);
- Да караш неизправна кола.
Какво трябва да направя като шофьор, ако попадна на черен лед и има загуба на контрол и поднасяне на колата?
Това вече е екстремна ситуация, необходими са опит и подготовка. Да се обсъжда проблема на хартия е безсмислено. Когато ви се случват подобни неща, трябва да заработят определени рефлекси, автоматични движения. Те могат да се постигната, ако имате много часове практика, не само шофиране, но и обучение за аварийни ситуации.
Следователно всичките теоретични познания (волан в посока на плъзгане, дайте газ на предното предаване и т.н.) не стигат, за да си сигурен, че ще овладееш ситуацията. Автомобилите са различни, гумите са различни, ледът е повече или по-малко, има пясък някъде по него или няма. Всичко е индивидуално.
Основната ви задача е да не поднесете, да предотвратите загуба на контрол над колата, тоест да избегнете попадането в такива рискови ситуации.
Най-важният съвет
Преди да тръгнете по пътя, усетете го. Какво означава това? Излезте от паркинга. Погледнете - отзад и отпред няма никой, изпробвайте как се държи колата. Ускорете, намалете, спрете, за да тествате състоянието на пътното платно.
Ако видите, че пътят е мокър и лъскав на светлината от фаровете, а на улицата е около нула градуса, по-добре винаги да мислете, че може да карате на лед. Намалете скоростта, увеличете разстоянието.