От такситата до автобусите, трамваите и влаковете има разнообразни възможности за обиколка на градовете, в които живеем.

Начинът, по който тези автомобили се зареждат, обаче се променя, като хибридните таксита и водородните автобуси стават все по-често срещани. Понякога преходът може да бъде в голям мащаб: миналата година например властите в Китай съобщиха, че транспортната компания на Шенжен е сменила всичките си 5 698 автобуса с електрически.

Живеещата в Калифорния Емили Кастор Уорън е ръководител на автономната и градска мобилност на Световния икономически форум. Според нея има редица неща, върху които законодателите и политиците могат да се съсредоточат, когато става въпрос за ефективност.

"В контекста на градския транспорт, мисля, че нещата се свежда до ефективност на пробега, енергийна ефективност и ефективност на разходите", казва Кастор Уорън.

"Те (управляващите, б.р.) искат да знаят, че услугата, която предоставят на обществеността, ще окаже най-малко въздействие върху инфраструктурата, няма да причини задръствания, няма да окаже отрицателно въздействие върху околната среда и ще им позволи да предоставят най-много услуги с най-малко количество разходи за правителството", обясни тя.

Макар електрическите автобуси да предлагат примамлива алтернатива на тези с бензинов двигател, нещата не са толкова прости, колкото изглеждат. Източникът, използван за генериране на електрическата енергия, използван от електрически автобус, е от решаващо значение.

"Всъщност нямате никаква гаранция, че електрическият автобус ще има по-добър енергиен отпечатък от автобуса с двигател с вътрешно горене. Ако цялата тази енергия идва от въглища, изобщо няма да е по-добре", твърди експертът.

Развитието на автобуси, които могат да работят без изкопаеми горива, е значително развитие. "След като направите това, можете да започнете да се фокусирате върху всички начини, по които можем да доставим възобновяема енергия в нашата мрежа", каза тя.

"Добрата новина е, че това се случва много бързо през последните години. Вие гледате на цената на производството на слънчева енергия, на цената на вятърната енергия - те слизат надолу и това означава, че с течение на времето добавяме все повече възобновяеми енергийни източници в мрежата", посочи Кастор Уорън.

Когато говорим за начините, по които хората ще се движат в градските райони в бъдеще, е важно да се отбележи колко голяма роля може да играе ходенето пеша и колоезденето. Описано от Европейската комисия като "здраво, чисто и евтино", колоезденето се превърна в невероятно популярен вид транспорт в градове като Копенхаген и Амстердам.

"Имаме много велосипеди. Копенхагенците притежават 5 пъти повече велосипеди от колите и разполагаме с около 375 км отделни велосипедни алеи", казва Мари Каструп, която ръководи Програмата за велосипеди в Копенхаген.

В други големи градове по света схемите за наемане на велосипеди, които позволяват на хората да наемат велосипеди за ограничен период от време, за да завършат пътуването, се превръщат в жизнеспособна алтернатива на автобусите, метрото и такситата.

В Лондон например имаше повече от 600 000 наемни цикъла на схемата за наемане на велосипеди само през януари.

Кастор Уорън твърди, че влаковете и автобусите са най-ефективните превозни средства за градски транспорт. "Колкото по-голямо е превозното средство, толкова повече хора можете да вкарате в него, толкова по-добре ще бъде отпечатъка", каза тя.

"Искате да популяризирате масовия транспорт и да инвестирате като град в тези нови, наистина ефективни форми на масови транспортни технологии с голям капацитет, като същевременно се уверите, че има разнообразие от варианти, така че хората да имат начин да стигнат до тези влакове и автобуси", посъветва експертът.