Над 100 инженери на японския автомобилен производител Mazda в момента работят по ново поколение роторен двигател, твърди представител на компанията, цитиран от Business Insider.
Този вид двигател е емблематичен за марката още от първото му производство през 1965 г. в модела Mazda Cosmo.
Заради невъзможността да преодолее няколко недостатъка на роторния двигател като разходите на гориво и въртящия момент, японският автопроизводител спря употребата му през 2012 г., когато RX-8 отпадна от гамата.
Много компании за автомобили имат характеристики, които ги определят – Volvo е сигурна и безопасна, Toyota е икономична, а Mini е малка, но малцина се придържат към подобна специфична инженерна концепция, както го прави Mazda. Роторните двигатели просто са незаличима част от компанията.
Според Джеръми Барнс от Mazda изследванията никога не са спирали и компанията се надява на пробив през следващите няколко години. По неговите думи има невероятна страст (за роторни двигатели) в Mazda, а и извън нея – сред общността на верните фенове на компанията.
Миналата година японският концерн представи красивия концептуален модел на колата RX Vision на автосалона в Токио. Очаква се бъдещото производство на превозното средство да бъде задвижвано от нов роторен двигател, наречен 16X.
Трудно е обаче да се каже кога ще бъдат превъзмогнати инженерните предизвикателства, които „убиха” предишния двигател 13B.
Проблемът с емисиите стои на дневен ред. Инженерите на Mazda се надяват, че ще имат възможност да вложат години в разработването на горивна ефективност в буталните двигатели, което те нарекоха “SkyActiv” технология, към новите роторни двигатели.
Най-големият проблем с ефективността продължава заради фундаменталния принцип на роторните двигатели. Основен недостатък е и по-високото ниво на изпускани вредни емисии.