Nissan са създали двигател с технологията им e-Power, при който термалната ефективност е над 50%, посочи самата компания в съобщение.

Това означава, че той е с 25% по-ефективен от сега съществуващите двигатели на Nissan с технологията e-Power, при които термалната ефективност е 40%, както и от всички произвеждани двигатели за коли изобщо, при които средните стойности на показателя са между 20 и 35% при бензиновите и 30 и 35% при дизеловите агрегати, въпреки че и останалите производители вече постигат около 40%.

"Подходът на Nissan към разработването на двигатели издигна летвата до ниво на глобален лидер, изпреварвайки средната стойност на термалната ефективност за автомобилната индустрия от 40%", става ясно от съобщението. "Това ще позволи още по-голямото понижаване на емисиите на въглероден диоксид."

Все пак до момента не е ясно кога производителят реално ще пусне на пазара коли с усъвършенстваната технология, която дебютира през 2016 г. в Япония. При e-Power бензиновият двигател всъщност зарежда електрическа батерия, която захранва електромотори.

"Бяха необходими 50 години, за да могат производителите да увеличат термалната ефективност на конвенционалните двигатели от 30% до 40%", каза вицепрезидентът по задвижването и ръководител на поделението за електромобили на Nissan Тошихиро Хирай. "С технологията e-Power можем да го увеличим до 50% само за няколко години. Това е цел, която си постави цялата инженерна общност."

За да я постигнат, от компанията са работили върху движението на газовете в цилиндъра и възпламеняването, като са разредили въздушно-горивната смес, но са увеличили нормата на сгъстяване.

В дългосрочен план целта на Nissan е да са въглеродно неутрална компания към 2050 г., като към 2030 г. всички модели на компанията на водещите пазари ще бъдат електрифицирани. През 2023 г. очакват да продадат общо 1 млн. нови автомобила с електрическо задвижване.

Какво е термалната ефективност

Ефективността на енергийната конверсия показва какъв дял от входната енергия се използва за полезна работа и какъв дял се губи. При двигателите с вътрешно горене, както стана ясно, огромна част от енергията на горивото се губи заради триенето на движещите се компоненти и най-вече като ненужна топлина.

Например когато термалната ефективност е 25%, колкото може да се очаква от над 10-годишен бензинов двигател, 75% от цялата енергия на бензина се губи, а останалата четвърт се предава като полезна работа към гумите, което е и причината по-старите агрегати да са толкова неефективни.

Същевременно това е причината от Nissan да се хвалят, че новата им технология е инженерен пробив при конструирането на двигатели, тъй като покорява нови върхове, разбира се ако калкулациите на компанията са правилни и ако с нея не се появят други проблеми в бъдеще.