Цените на употребяваните автомобили, внасяни от чужбина, ще се покачат с 10-15%, прогнозира пред Money.bg по Bulgaria ON AIR Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили. Причината е в пандемията, която в началото на годината затвори границите и спря вноса. Дори и след постепенното нормализиране на обстановката, не се очаква значителен ръст на вноса, тъй като западноевропейците ще сменят по-рядко автомобилите си.

И Европа е в криза

"Европа също са в криза, не си сменят колите в момента и много трудно се намират автомобили втора употреба. А пък качествени автомобили втора употреба пък е изключително трудно, трябва да ги плащаме на европейски цени", коментира Доросиев. "Цените наистина ще растат в бъдеще, това е със сигурност. Очаквайте поне с 10-15% повишение на цените", казва той.

Наблюдението на Доросиев е, че към момента автокъщите, които продължиха работа, работят на 50% капацитет. "Превозвачите бележат много загуби, защото няма какво да возят оттам", посочи още той.

Проблеми и преди кризата

Проблемите за сектора са започнали още преди коронакризата. "Доста хора се отказаха навреме, още преди коронавируса, защото при нас тенденцията е може би от една година, година и половина да намаляват продажбите, свиват се, ние свиваме печалбите и почти не може да си направим реално доходите за заплати, счетоводство. Но повечето от големите търговци, които имат постигнати имена във времето, прогресират, защото 50% от клиентите са доверени клиенти. Отпаднаха повече хора, които работят на парче, които работят по тържищата, които си взимат едно паркомясто, които са нелоялни, в сивия сектор и тези търговци свиха маржовете и продадоха каквото можаха и в момента ги няма", обобщава зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили.

Една от причините е, че покупката на автомобили втора ръка се оскъпи заради продуктовите такси - т. нар. "екотакса". "[Tаксите] едно време бяха по 50 лева, не знам какво наложи при Долорес Арсенова да стигнат до 200-250 лева, а при Нено Димов да се качат на 300-350 лв. Това всичко е към крайния потребител - една регистрация в момента е между 500 и 600 лева, което не е ОК за крайния потребител", коментира Доросиев.

Какво търси българинът?

В момента се купуват масово коли максимум до 20 хил. лв. Може би около 60% са до 10 хил. лв., но българинът предпочита да взима по-качествен автомобил, по-нов на година, вече не робува на марката, не робува задължително да е седан - купуват всякакви автомобили, които може да им върши работа, обобщава Доросиев.

"Говореше се като тенденция, че се търсят повече бензинови автомобили, аз не мисля, че е така. Хората просто знаят, че един бензинов автомобил харчи доста повече от един дизелов, като демараж и каране в градски условия е много по-труден за каране", смята той.

Помощ от държава

За да оцелеят автокъщите, Доросиев смята, че държавата може да ги подпомогне чрез временно замразяване на плащанията на осигуровки или чрез еднократна помощ. "Нещо да видим от тази държава. Ние сме добри данъкоплатци, в нашия сектор смея да се твърдя, че се плаща много ДДС и печалби, знаете, че автомобилът не е евтина стока и продавайки го през марж ние плащаме доста ДДС в държавата", посочи той.