"Имаме повече от 50 000 пътници годишно между София и Ню Йорк - само че летят през други хъбове. Пазарът съществува. Сега трябва да убедим авиокомпаниите". Това заяви в студиото на Money.bg Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на Летище София.
Първата част на интервюто с мениджъра излезе преди седмица и можете да я видите тук.
Летище София води активни преговори за откриването на директна линия до САЩ, стана ясно от интервю с Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на летището. Целта е дестинации като Ню Йорк да бъдат достъпни без прекачване, като се използва съществуващият пътнически поток, който надвишава 50 000 души годишно - но се реализира през Франкфурт, Виена и други хъбове.
"Разговаряме с американски авиокомпании като Delta и United. Представяме им бизнес възможността, трафика, потенциала и нуждата от такава линия. Но в момента самолетите просто не стигат", обяснява Кабайеро. Според него, макар София да има необходимия пътнически обем, глобалният недостиг на нови самолети ограничава капацитета на авиокомпаниите да отварят нови дълги маршрути.
Регионален хъб за региона
Летище София обаче гледа и отвъд Атлантика. Визията на ръководството е амбициозна - превръщане в регионален въздушен хъб за Балканите и Източна Европа.
"Хъб се изгражда около голяма авиокомпания. Ние обаче нямаме такава. Затова изграждаме различен модел - базиран на самостоятелно прекачване и нискотарифни превозвачи като Ryanair и Wizz Air", казва Кабайеро.
Така София се позиционира като свързващ пункт между региони чрез архитектура, която позволява пътникът сам да организира своето прекачване - с минимално време между полетите и улеснена инфраструктура. Новият Терминал 3 е проектиран именно с тази цел - връзки без нужда от класически "хъбови" услуги.
Балканите - недостатъчно развита въздушна мрежа
Голямото предизвикателство остава свързаността на София със съседните столици. Въпреки географската близост, маршрутите до Скопие, Сараево, Тирана или дори Букурещ са оскъдни или липсват. Пътници често трябва да летят през Виена или Истанбул, за да достигнат до съседни държави.
"Наземната инфраструктура в региона е слаба, а въздушната свързаност е недостатъчна. От София до Варна отнема 6 часа с кола, но 30 минути със самолет", подчертава Кабайеро. Летището се стреми да работи с авиокомпаниите и институциите, за да направи регионалните маршрути по-доходоносни и устойчиви.
Според Кабайеро проблемите със свързаността не са само инфраструктурни, а и кадрови. Оплаквания от недостиг на автобуси и забавяния в обслужването от наземния персонал често имат едно обяснение - липса на персонал.
"Автобусите ги има. Но няма достатъчно шофьори. Това е проблем в цялата индустрия - от летищата до авиокомпаниите и дори в Евроконтрол", казва той. Наземните оператори вече набират персонал от чужбина, но процедурата по обучение и сертификация отнема месеци.
Вижте целия разговор във видеото!