"След 5 години ще открием новия терминал и летището ще има капацитет за 20 милиона пътници годишно - най-големият в Източна Европа извън Украйна. Това ще съвпадне с доставката на нови самолети от авиокомпаниите, поръчани още преди пандемията. София ще бъде готова да поеме този капацитет - което е сериозно конкурентно предимство".

Това заяви в студиото на Money.bg Хесус Кабайеро, изпълнителен директор на "СОФ Кънект" - компанията, която управлява летище София (вече "Васил Левски") на концесия от 2021 година насам.

Поводът да поканим мениджъра на интервю за първи път беше откритата през седмицата процедура за търсене на проектант и строител на бъдещия Терминал 3. По план той трябва да бъде готов до 2031 година, а дейностите трябва да стартират догодина.

Попитан как ще запълни този огромен капацитет, Кабайеро отговори:

"В авиацията днес има остър недостиг на капацитет - както при авиокомпаниите, така и при летищата. София има шанс да предложи нещо различно - ефективност, ниски такси и бързо наземно обслужване. Таксите ни са най-ниски в региона - дори по-ниски от Бургас и Варна. Това прави София предпочитана дестинация".

Снимка 723015

По думите му, няма как такава голяма инвестиция да бъде реализирана без внос на работна ръка отвън - както на авиоационни специалисти, така и на строителни работници.

Ще има ли нови маршрути?

От летището отчитат за полугодието 20% ръст на пътникопотока спрямо нивата преди Ковид през 2019 година.

"Имаме вече 32 авиокомпании, а целта ни е да открием още над 100 дестинации. Вече сме отворили 31 нови маршрута. Работим с анализ на големи масиви от данни, за да докажем на авиокомпаниите, че има достатъчно пътници - например за полети между София и Краков. За маршрути в рамките на 2-3 часа са необходими между 20-30 хиляди пътници годишно. Ако докажем това, авиокомпаниите вземат решение".

Кабайеро коментира и критиките на някои нискотарифни превозвачи, които определят инвестицията в "5-звезден терминал" като излишна. "Няма регионално летище в Европа между 5 и 10 милиона пътници с 5-звезден стандарт. София може да е първото", заяви той.

Според него ултра нискотарифните авиокомпании мислят единствено за цената, докато пътниците търсят цялостно преживяване - от достъпа до терминала, през бързината на обслужване, до впечатлението, с което си тръгват.