Португалия официално даде старт на дългоочакваната реприватизация на националния въздушен превозвач TAP Air Portugal, съобщават медии. Очакванията са процесът да приключи в рамките на 1 година.
Правителството обяви намерението си да продаде до 49,9% от акционерния капитал на авиокомпанията - 44,9% за стратегически инвеститор и 5% за служителите. Решението бе обявено от премиера Луиш Монтенегро и има за цел "да осигури дългосрочна устойчивост и конкурентоспособност на TAP, като в същото време защити стратегическите интереси на страната".
Инвестиции, но с условие
Според министъра на финансите Жоаким Миранда Сарменто, TAP е не само транспортна компания, но и важен инструмент на икономическата политика, особено за туризма. След мащабния спасителен план в размер на €3,2 милиарда по време на пандемията, държавата се стреми да възстанови инвестираните средства и да гарантира печеливша и ефективно управлявана авиокомпания, коментира той.

Източник: iStock
Сред основните цели е TAP да остане с централа в Лисабон, да се запазят стратегическите маршрути - особено тези до Бразилия, португалскоговоряща Африка и САЩ, както и да се постигнат синергии с международен партньор, който да има управленска роля в новата структура.
Това, смятат от правителството, би укрепило въздушния хъб в Лисабон като ключова точка за трансатлантическия трафик и би подкрепило разрастването на компанията чрез частни инвестиции.
Министърът на инфраструктурата и жилищното строителство Мигел Пинто Луз пък подчерта, че изборът на миноритарна приватизация е основан на успешни предходни модели - като при EDP и Galp. Този подход позволява участие на компании извън ЕС, защитава интересите на свързани сектори и гарантира правото на първа оферта за стратегическия инвеститор.
Глобален интерес и ключови играчи
Очакванията на Лисабон са интересът към сделката да бъде висок. Три от най-големите европейски групи вече се очертават като фаворити: Lufthansa, Air France-KLM и IAG (собственик на British Airways и Iberia). Air France-KLM вече официално потвърди участие в конкурса, докато IAG заяви, че ще оцени условията, когато бъдат публикувани. Lufthansa засега се въздържа от коментар, както съобщи и Ройтерс.
Следващата стъпка в процедурата е предварителна селекция на кандидатите в рамките на 60 дни след одобрението на правителствения указ от президента на страната.
Процесът ще премине през четири етапа и ще включва внимателен анализ на предложенията. Според премиера, ако нито една оферта не отговаря на стратегическите интереси на страната, правителството си запазва правото да прекрати процеса на всеки етап - без да дължи обезщетения.

Източник: iStock
В основата на реприватизацията стои стремежът към устойчиво бъдеще на TAP, което не зависи от допълнителни държавни инжекции. "Не искаме да продължаваме да наливаме пари в бездънна яма. Искаме TAP да бъде печеливш, добре управляван и конкурентен", подчерта премиерът Монтенегро.
Въпреки че не е сред най-значимите авиокомпании на Стария континент, TAP има стратегическа роля, особено по отношение на трансатлантическия трафик. Португалският превозвач разполага с флот от около 100 самолета, които обслужват над 30 държави.