Португалия официално даде старт на дългоочакваната реприватизация на националния въздушен превозвач TAP Air Portugal, съобщават медии. Очакванията са процесът да приключи в рамките на 1 година.

Правителството обяви намерението си да продаде до 49,9% от акционерния капитал на авиокомпанията - 44,9% за стратегически инвеститор и 5% за служителите. Решението бе обявено от премиера Луиш Монтенегро и има за цел "да осигури дългосрочна устойчивост и конкурентоспособност на TAP, като в същото време защити стратегическите интереси на страната".

Инвестиции, но с условие

Според министъра на финансите Жоаким Миранда Сарменто, TAP е не само транспортна компания, но и важен инструмент на икономическата политика, особено за туризма. След мащабния спасителен план в размер на €3,2 милиарда по време на пандемията, държавата се стреми да възстанови инвестираните средства и да гарантира печеливша и ефективно управлявана авиокомпания, коментира той.

Снимка 723789

Източник: iStock

Сред основните цели е TAP да остане с централа в Лисабон, да се запазят стратегическите маршрути - особено тези до Бразилия, португалскоговоряща Африка и САЩ, както и да се постигнат синергии с международен партньор, който да има управленска роля в новата структура.

Това, смятат от правителството, би укрепило въздушния хъб в Лисабон като ключова точка за трансатлантическия трафик и би подкрепило разрастването на компанията чрез частни инвестиции.

Министърът на инфраструктурата и жилищното строителство Мигел Пинто Луз пък подчерта, че изборът на миноритарна приватизация е основан на успешни предходни модели - като при EDP и Galp. Този подход позволява участие на компании извън ЕС, защитава интересите на свързани сектори и гарантира правото на първа оферта за стратегическия инвеститор.

Глобален интерес и ключови играчи

Очакванията на Лисабон са интересът към сделката да бъде висок. Три от най-големите европейски групи вече се очертават като фаворити: Lufthansa, Air France-KLM и IAG (собственик на British Airways и Iberia). Air France-KLM вече официално потвърди участие в конкурса, докато IAG заяви, че ще оцени условията, когато бъдат публикувани. Lufthansa засега се въздържа от коментар, както съобщи и Ройтерс.

Следващата стъпка в процедурата е предварителна селекция на кандидатите в рамките на 60 дни след одобрението на правителствения указ от президента на страната.

Процесът ще премине през четири етапа и ще включва внимателен анализ на предложенията. Според премиера, ако нито една оферта не отговаря на стратегическите интереси на страната, правителството си запазва правото да прекрати процеса на всеки етап - без да дължи обезщетения.

Снимка 723795

Източник: iStock

В основата на реприватизацията стои стремежът към устойчиво бъдеще на TAP, което не зависи от допълнителни държавни инжекции. "Не искаме да продължаваме да наливаме пари в бездънна яма. Искаме TAP да бъде печеливш, добре управляван и конкурентен", подчерта премиерът Монтенегро.

Въпреки че не е сред най-значимите авиокомпании на Стария континент, TAP има стратегическа роля, особено по отношение на трансатлантическия трафик. Португалският превозвач разполага с флот от около 100 самолета, които обслужват над 30 държави.

Световен лидер обновява търговски площи на летище "Васил Левски"

Световен лидер обновява търговски площи на летище "Васил Левски"

Много сериозни ще са промените на Терминал 1