По-строгите стандарти за намаляване на вредните емисии при автомобилите - ЕВРО 7, ще доведат до преки увеличения на разходите, които ще бъдат от 4 до 10 пъти по-високи от тези в оценката на Европейската комисия (ЕК). Това става ясно от нов доклад на Frontier Economics, публикуван на сайта на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) и цитиран от световните агенции.

Планът на Брюксел ще увеличи производствените разходи за конвенционални леки коли, микробуси, камиони и автобуси. Според анализа на Frontier Economics, ръстът при разходите за изграждане на автомобил или микробус ще е около €2 000. Увеличението при дизеловите камиони и автобуси може да достигне близо €12 000. Тези стойности са между 4 и 10 пъти по-високи от оценката на ЕК относно въздействието на ЕВРО 7 - €180-€450 за автомобилите и микробусите и €2800 при камионите и автобусите, подчертават от АСЕА.

Оценките от последния анализ включват само преките производствени разходи, които са свързани предимно с оборудване и инвестиции. Важно е да се отбележи, че тези допълнителни разходи не съответстват на покупните цени - вместо това те повишават още повече цените за крайните потребители. Тоест, ценовите увеличения вероятно ще бъдат още по-големи от показаните в доклада стойности.

Заради нелегална търговия с коли "втора ръка": Турция въведе нови правила за влизане в страната с български автомобили

Заради нелегална търговия с коли "втора ръка": Турция въведе нови правила за влизане в страната с български автомобили

При влизане в страната превозното средство се регистрира на водача и само той може да го управлява

"Европейската автомобилна индустрия се ангажира с допълнително намаляване на емисиите в полза на климата, околната среда и здравето. Предложението за ЕВРО 7 обаче явно не е правилният начин, тъй като би имало изключително ниско въздействие върху околната среда на изключително висока цена", коментира Сигрид де Врис - генерален директор на ACEA.

В допълнение към преките разходи, предложението за ЕВРО 7 ще доведе до непреки разходи, като например по-висок разход на гориво. През целия експлоатационен живот на превозното средство това може да увеличи разходите за гориво с 3,5%, което възлиза на допълнителни €20 000 за камиони и €650 за леки автомобили и микробуси.

Всички тези разходи биха добавили допълнителна тежест към общите разходи за притежаване на нов автомобил, притискайки допълнително финансите на потребителите и бизнеса, смятат от Европейската асоциация на автомобилните производители.

Още в началото на тази година продажбите на автомобили в Европейския съюз нараснаха с 11,3% на годишна база, обявиха през януари от ACEA. През декември европейският пазар на нови автомобили се е увеличил с 12,8%, а общо за цялата 2022 година се е свил с 4,6%.

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Те вече ще използват единствено въглеродно неутрални горива