Пазарът на употребявани автомобили в България тази ще премине през постепенна трансформация, движена от регулаторни промени и нови технологии. В същото време, след сериозния ръст на цените през изминалите няколко години, те тръгват леко надолу и започват да се стабилизират. Това заявиха за Money.bg от Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА).
Представители на автомобилния бранш у нас твърдят, че хибридите и електромобилите ще увеличат своя дял, но традиционните бензинови и дизелови коли ще останат важна част от микса. SUV и кросоувърите ще продължат да са предпочитан избор. Най-масовият автомобил, който карат българските граждани е около 10-годишен, обикновено внос от Германия или Италия.
В края на миналата година и в началото на 2025-а съотношението между продадени нови и стари автомобили, което бе достигнало рекордно ниски стойности година по-рано, сега пораства до едно към пет.
Цените на кои коли ще паднат?
Стабилизиране или лек спад на цените на употребяваните автомобили скоро ще се наблюдава на по-старите модели над 10 годишна възраст и с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Причините за това са продължаващото насищане на пазара след постпандемичния ценови пик, споделят търговците на една от автомобилните компании у нас, специализирани международна търговия с употребявани леки и товарни автомобили по модела B2B.
"Увеличение на наличността на нови автомобили постепенно ще намали търсенето на употребявани коли."
На този фон хибридните автомобили ще запазят висока остатъчна стойност, защото търсенето им ще продължи да нараства, стимулирано от регулации и субсидии за зелени технологии. Луксозни и редки автомобили, особено с ДВГ, може да задържат стойността си или дори да поскъпнат, ако станат колекционерски.

Източник: iStock
Топ 5 на най-купуваните коли на старо в България:
- Mercedes GLS
- Audi Q5
- Peugeot 3008
- Jeep Grand Cherokee
- Hyundai i30
Основни тенденции на пазара през 2025 година:
- Увеличение на продажбите на употребявани автомобили. Причината - все още много потребители ще се въздържат от покупка на нови автомобили поради по-високата им цена или несигурността около преминаването към хибридно или електро задвижване.
- Миграцията към EVs ще продължи да нараства. Към момента обаче, според всички производители има сериозен спад в продажбите на изцяло електрически автомобили.
Докато в голяма част от Европа продажбите на конвенционални автомобили ще продължат да намаляват в полза на хибридите и електрическите автомобили, колите с ДВГ все още заемат значителен дял от пазара на употребявани автомобили. В България все още доминирант сериозно.
В същото време електромобилите на старо ще стават все по-достъпни, благодарение на увеличаващия се брой такива нови коли, пуснати в обращение преди няколко години. Към момента употребяван EV автомобил на вторичния пазар се търгува с около 40-50% под цената на нов.