През 2020 г. американският производител на самолети Boeing отново отстъпи значително на своя европейски конкурент Airbus при доставките на самолети. Това бе свързано по-специално с продължителното спиране на полетите и съответно доставките на лайнера 737 MAX.
Миналата година Boeing достави на клиентите само 84 пътнически самолета, почти 90% под пиковото ниво, регистрирано през 2018 г. Общо авиационният концерн предаде на клиентите си 157 машини, включително товарни и военни самолети, се казва в изявление на Boeing.
За сравнение Airbus достави 566 търговски самолета на клиентите през 2020 г.
И двете водещи световни компании в бранша се сблъскаха с намаляващо търсене на самолети на фона на рязък спад на въздушния транспорт по време на пандемията COVID-19.
Boeing, изпитвайки финансови затруднения, беше принуден да намали разходите, по-специално да спре изплащането на дивиденти за неопределен период, както и да набере средства чрез пускането на корпоративни облигации.
Поради продължителното спиране на полетите на самолети 737 MAX, както и проблемите с производството на 787 Dreamliner, Boeing стана по-зависим от поръчките за товарни и военни самолети, пише The Wall Street Journal.
Появата на ваксини за COVID-19 дава надежди за увеличаване на въздушния транспорт през 2021 г., а Airbus планира да увеличи производството на търговски самолети.
За Boeing обаче ситуацията остава трудна. Като се има предвид, че Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) позволи на компанията да върне в експлоатация самолетът 737 MAX през ноември, но остават проблеми с Dreamliner, при които бяха открити нови производствени дефекти.
През 2020 г. клиентите на Boeing анулираха над 600 поръчки за самолети MAX и общо близо 800 поръчки за всички видове самолети.
Акциите на Boeing Co. са поевтиняли с 37% през последните 12 месеца.