Третата най-голяма компания в Китай, която предлага услугата споделен велосипед и наскоро дори разшири дейността си в Сан Франциско, фалира. А анализаторите казват, че това е първият признак, че велосипедният балон в Поднебесната империя може би е време да се спука.
"Като изпълнителен директор, направих грешки. Бях пълен с арогантност", написа Ли Ганг, CEO на Bluegogo.
А анализаторите са почти единодушни - бизнесът със споделяне на велосипеди е последният от редица китайски балони в технологичната сфера. Като всички други временни модни явления, секторът се разшири рязко, подкрепен от рисков капитал, печелейки пазарен дял с цени, носещи загуби, последван от колапс при финансирането, който убива част от компаниите и оставя след себе си монопол.
Улиците на Китай са пълни със велосипеди на компаниите. През последната година поне 11 стартиращи компании набраха агресивно средства и пуснаха колела, които могат да бъдат отключени с мобилно приложение.
След като започна работа през януари, Bluegogo пусна 600 000 велосипеда само за шест месеца и спечели 20 милиона клиента. Всички те сега ще започнат да настояват депозита от 99 юана (15 долара) да им бъде върнат.
Сега секторът е доминиран от двама играчи - Mobike и Ofo, които набраха два милиарда долара капитал само през тази година.
"Победителят взима всичко" винаги е изходът от при възхода и последващия срив при интернет компаниите в Китай. Много вече сравниха колапса на Bluegogo със съдбата на Uber China, която бе изкупена от местния конкурент Didi Chuxing след "битка на субсидии", която коства на Uber един милиард долара годишно.
Mobike и Ofo са собственост на двата огромни гиганта Alibaba и Tencent. Коя от двете компании ще доминира, предстои да разберем.