Над 30 медийни компании от Европа, предвождани от германския гигант Axel Springer, са завели иск срещу Google за €2,1 млрд. заради злоупотреба с господстващо положение в сферата на онлайн рекламата, съобщават световните агенции, като цитират кантората, която представлява издателите.
Случаят ще се гледа в Нидерландия.
Сред ищците са още Der Standard, Kurier и Krone от Австрия, Sanoma от Финландия, а също и Ringier, които са мажоритарни собственици на медийната група Sportal у нас.
Причина за гнева на им е конфликтът на интереси между използвания от тях сървър за рекламно съдържание DFP и рекламната борса AdX - и двете са на Google. Еврокомисията още през миналата година заяви, че онлайн гигантът злоупотребява със ситуацията и едната система фаворизира другата за сметка на алтернативните борси за реклами.
Според последните пълни данни - от 2022 г., така Google са си осигурили 224,5 млрд. долара от онлайн реклама, като това е близо 80% от приходите на равнище група.
През 2021 г. злоупотребите в т.нар Ad Tech станаха повод за 220 млн. евро глоба за Google във Франция. ЕК обмисля дали да накара компанията майка Alphabet да продаде рекламния си бизнес.
"Без злоупотребата с господстващо положение, медийните компании щяха да реализират значително по-високи приходи за реклама и щяха да плащат по-малко за рекламни услуги. Тези средства можеше да бъдат реинвестирани в подсилване на медийната среда на Европа", се посочва в позицията на адвокатите на издателите.