Части от Google може да се наложи да бъдат разпродадени, след като в Брюксел обвиниха компанията майка Alphabet в антикокурентни практики, съобщава "Ройтерс".
Действията на Европейската комисия могат да докарат на онлайн гиганта рекордна глоба, ако не предприеме мерки.
Контекст: Google доминира в глобалната онлайн реклама с 28-процентов дял на приходите, показват данни на Insider Intelligence.
Само през 2022 г. в джоба на Google от реклама в търсачката, Gmail, Google Play, Google Maps, YouTube и т.н. са влезли 224,5 млрд. долара.
Детайли: Според ЕК през последните 10 години компанията злоупотребява с пазарната си позиция, като дава предимство на собствената си рекламна борса AdX в търга за избор на реклами, провеждан от нейния доминиращ рекламен сървър за издатели DFP, както и като дава предимство на AdX в начина, по който нейните инструменти за закупуване на реклами Google Ads и DV360 подават оферти в рекламните борси.
Становището на Брюксел е, че всички тези действия удрят по конкуренцията в онлайн рекламата и в крайна сметка засягат и интересите на рекламодателите и създателите на съдържание. Google се опита да приключи случая със споразумение още в началото на разследването преди две години, но това не се случи - включително заради опити на компанията да промени само козметипно поведението си. Затова сега процедурата е в напреднал стадий.
Какво следва: Google са застрашени от санкция в размер на 10% от глобалния им оборот, но това не е най-голямата заплаха за онлайн гиганта. Еврокомисарят, отговарящ за конкуренцията - Маргрете Вестагер, коментира, че компанията може да се наложи да продаде част от рекламния си бизнес, защото промяна в поведението не е в състояние да спре неконкурентните практики.
"Например, Google може да дивестират DFP и AdX. Ако го направят, ще бъде сложен край на конфликта на интереси", заяви тя. Това би бил наистина тежък удар, защото 79% от приходите на Google са от реклама, а даже само конкретните две направлебия носят милиарди.
ЕК ще следи и как компанията ще извърши прехода към по-малко събиране на информация за онлайн потребителите в Chrome и Android.
От друга страна: Очаквано, Google не приемат позицията на Брюксел. Според вицепрезидента на компанията Дан Тейлър разследването на ЕК е концентрирано в "много ограничен аспект" от бизнеса им и ще защитят интересите си в хода на процедурата.