Цените на самолетните билети ще останат високи, според скорошно проучване на Allianz Trade, водещият световен кредитен застраховател.

"Хората искат да пътуват отново и искат да летят отново. Това е добра новина за авиокомпаниите: след три години на загуби авиоиндустрията може да се върне към рентабилност през 2023 г. - това е по-рано от очакваното", казва Майло Богаертс, главен изпълнителен директор на Allianz Търговия в Германия, Австрия и Швейцария. "Въпреки това, липсата на капацитет остава проблем. Това вероятно ще забави изкачването на авиокомпаниите към нови висоти за момента. За потребителите обаче това означава, че летенето вероятно ще остане скъпо."

Въпреки високите цени търсенето расте

През първото тримесечие на 2023 г. пътникилометрите с глобални приходи се увеличиха с +58,3% на годишна база и достигнаха 85,9% от нивото преди пандемията. Увеличението беше особено силно в Азия в резултат на повторното отваряне на Китай (+125,5% на годишна база).

"Европейците също летят все повече повече", казва Мария Латоре, експерт в индустрията в Allianz Trade. "След увеличение от 44,3% през първото тримесечие, нивата са само с около 12% по-ниски, отколкото преди пандемията от 2019 г. Освен това ваканционният сезон е пред нас и потребителите се връщат към летенето, загърбвайки пандемията и енергийната криза."

Авиокомпаниите правят много пари, но не само от билети. Кои са отличниците?

Авиокомпаниите правят много пари, но не само от билети. Кои са отличниците?

Продажбата на допълнителни услуги им носят милиарди долари всяка година

Отново тръгвам... на лятна ваканция

Глобалните продажби на самолетни билети това лято (май-септември 2023 г.) се увеличиха с +35,2% на годишна база, достигайки 92% от нивата преди пандемията (2019 г.), като продажбите в Северна Америка вече са на 99 на сто. Приблизително 4,3 милиарда пътници се очакват за цялата 2023 г. (спрямо 4,5 милиарда през 2019 г.).

Маржовете на авиокомпаниите

се увеличават заради нарастващите цени на билетите и намаляващите оперативни разходи. Въпреки че цените на самолетното гориво, което представлява 30% от приходите, остават над нивата отпреди пандемията, те са паднали с -36% тази година до 91,3 долара/барел. Това е около половината от най-високата стойност по време на енергийната криза през юни 2022 г. от $184,8/барел.

Цените на самолетните билети се повишиха,

особено за международни маршрути като тези между САЩ и Европа (+23% средно за годината). Очаква се авиокомпаниите да се върнат към печалба. Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) общите приходи се очаква да се увеличат с 9,7% на годишна база до 803 милиарда щатски долара (в сравнение с 838 милиарда щатски долара през 2019 г.), а нетната печалба може да нарасне до 9,8 милиарда щатски долара тази година (в сравнение с 26,4 млрд. USD през 2019 г.). Очаква се северноамериканските авиокомпании да се представят най-добре в това отношение.

Ryanair пред Money.bg: Цените на самолетните билети ще растат в следващите години

Ryanair пред Money.bg: Цените на самолетните билети ще растат в следващите години

"Това не означава край на нискотарифните полети", казва ръководителят на отдел "Продажби и маркетинг" Киара Равара

"Наистина мисля, че цените на билетите ще останат за постоянно по-високи, спрямо това, което бяха през 2019 г.", каза Александър Ървинг, европейски транспортен анализатор в AB Bernstein, пред CNBC.

"Авиокомпаниите ще трябва да плащат повече за своите въглеродни емисии ... трябва да добавим и елемента на инфлацията", каза той, добавяйки, че пилотите, кабинният екипаж и наземният персонал изискват по-високи заплати.

"В крайна сметка всичко това ще се отрази на цената на билета."

Увеличаването на цените на билетите вероятно ще е в полза на нискотарифните превозвачи като Wizz Air и Ryanair, отбеляза Ървинг, тъй като хората имат желание да пътуват, но  вероятно изберат по-рентабилни авиоуслуги.

Припомняме, че шефът на Ryanair Майкъл О"Лиъри каза миналата година, че ерата на полетите от 10 евро (10,33 долара) е приключила в интервю за предаването "Днес" на BBC Radio 4.

Шефът на Ryanair: Средната цена на билетите ще бъде 50 евро през следващите 5 години

Шефът на Ryanair: Средната цена на билетите ще бъде 50 евро през следващите 5 години

Компанията очаква силна зима, на фона на очаквания за рецесия

"Смятаме, че цените от 40 евро трябва да се покачат до може би 50 евро през следващите пет години. Така че средната цена от £35 в Обединеното кралство ще се повиши до може би £42 или £43", каза той през август 2022 г.

"Екологичните разходи за летене трябва да се отразят много по-силно в самолетните билети", казва Вернер Рех, говорител на работната група по транспорт към асоциацията за опазване на околната среда BUND, цитиран от DW. "Един тон CO2 причинява щети на климата, възлизащи на €180 ($195)", казва той. Най-лесният начин за ценообразуване, казва той, е с данък керосин. Икономичен полет от Германия до Доминиканската република би бил с около 180 евро (195 долара) по-скъп, изчислява той. Рех обаче казва, че въвеждането на такъв данък на международно ниво би било "изключително трудно".