Летният сезон беше необикновен за авиоиндустрията - бум на пътуванията, на фона на недостиг на персонал, които в комбинация предизвикаха хаос по летищата в света. Друг голям проблем пред сектора бяха стачките на персонала на летищата, на служителите по въздушна сигурност, на пилотите и на кабинния състав, които макар и локални се отразиха на цялата индустрия. 

Някои от авиокомпаниите успяха да се справят със ситуацията, като отменяха полети, тъй като по време на пандемията бяха съкратили и изпратили в неплатен отпуск голяма част от летателния си състав. Други компании, които през изминалите две-три години бяха избрали да запазят персонала си, успяха да реагират на повишеното търсене и дори да увеличат капацитета си.

От друга страна войната в Украйна и икономическите последици успяха да забавят възстановяването на въздушния трафик според новата прогноза на EUROCONTROL за 2022-2028 г. Най-вероятният "базов" сценарий предвижда възстановяване през 2025 г.

Какво се случва с разписанията на авиокомпаниите и с колко ще намалят капцитета си Ryanair и easyjet

Какво се случва с разписанията на авиокомпаниите и с колко ще намалят капцитета си Ryanair и easyjet

Капацитетът на авиосектора тази година ще достигне около 87% от нивата от 2019 г.

"Ние успяхме да се възстановим толкова бързо и силно, защото запазихме нашите пилоти, самолетите ни летяха и бяха в готовност за излитане по всяко време", разказа пред Money.bg ръководителят продажби и маркетинг на Ryanair Киара Равара. По думите й авиокомпанията успява да реализира минимален брой канселирания на полети. А увеличението на капацитета на Ryanair или броят на седалките през зимния сезон 2022 ще бъде с 20% по-голям спрямо базисната 2019 година. 

Заради войната в Украйна базите на авиокомпанията в страната са затворени.

"Украйна е голям пазар, но има голям потенциал и в останалата част на Европа", казва Киара Равара, допълвайки, че компанията е готова да поднови дейност в Украйна, когато ситуацията се успокои.

"Това, което видяхме през лято 2022, е че хората искат да пътуват и че ще продължат да пътуват въпреки всичко. Хората са чувствителни към цените и за това избират нискотарифни полети", каза още Киара Равара. 

Шефът на Ryanair: ерата на билета от 10 евро приключи

Шефът на Ryanair: ерата на билета от 10 евро приключи

Средната цена на билета на авиокомпанията ще се повиши от около 40 евро до приблизително 50 евро

Цените на билетите ще растат

Отчитайки всички кризи и най-вече растящите цени на енергийните източници средните цени на самолетните билети се очаква да растат. Изказване на изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри стана особено популярно наскоро - той обяви краят на ерата на евтините билети. Но какво всъщност означава това и с колко в действителност ще растат цените?

"Това не означава край на нискотарифните полети. Под по-високи цени ние визираме поскъпване с 5-10 евро в следващите 5 години. Нашите средни цени са 40 евро, това означава 45 - 50 евро средни цени в следващите 5 години", обясни тя.  

Зимно разписание за София

Тази зима Ryanair ще лети от София до общо 31 маршрута, сред които Катания, Малта или Тел Авив. Две от летните дестинации на компанията ще бъдат удължени, което на практика означава, че те ще бъдат нови зимни дестинации, става въпрос за Братислава и Нюрнберг. Летните полети до единствената вътрешна линия - София - Варна, обаче няма да бъдат удължени за зимата. Това означава, че единственият оператор по тази дестинация тази зима ще бъде Bulgaria Air.

Ryanair изпревари easyJet и Wizz Air

Ryanair, easyJet или Wizz Air, ето коя е най-успешната европейска нискотарифна авиокомпания

Поглед зад печелившото второ тримесечие на въздушните превозвачи

Очаква се до няколко месеца Ryanair да обяви и разписанията си за лято 2023.