Ryanair вече няма да предлага полети на на обичайните за компанията ниски цени, благодарение на скок в цената на горивото, призна шефът на бюджетната авиокомпания. Главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри обяви, че ерата на билета от 10 евро е приключила.

Средната цена на билета на авиокомпанията ще се повиши от около 40 евро до приблизително 50 евро през следващите пет години, заяви той пред BBC.

"Билети за €9,99 - мисля, че няма да видите тези тарифи през следващите няколко години, " казва О'Лиъри.

Повишаването на разходите за гориво, което повишава и цените на самолетните билети, повиши и сметките за енергия на домакинствата, изяждайки разполагаемите доходи на хората. Шефът на авиокомпанията коментира, че въпреки това очаква клиентите да търсят по-евтини опции, вместо да намаляват полетите. "Смятаме, че хората ще продължат да летят, но ще станат много по-чувствителни към цените".

С поевтиняването на самолетните билети през последните десетилетия, броят на извършените полети се увеличи, като повече хора правят кратки почивки в чужбина. Авиокомпании като Ryanair, Easyjet, Vueling и Wizz Air се състезават да предлагат евтини услуги без излишни разходи.

Търговските полети сега представляват около 2,4% от глобалните емисии на CO2 и секторът е изправен пред натиск да намали въздействието си върху климата, включително кампании за убеждаване на хората да преминат към железопътен и автомобилен транспорт.

О'Лиъри обаче твърди, че автомобилният транспорт и корабоплаването имат по-голям принос за замърсяването. По думите му Ryanair инвестира в по-ефективни самолети, но по-голямото намаляване на използването на изкопаеми горива ще дойде от преминаването от бензинови и дизелови към електрически пътни превозни средства.

Пандемията Covid наруши международните пътувания, но търсенето на въздушни пътувания се възстанови, а недостигът на персонал в авиокомпаниите и летищата доведе до закъснения и отменени полети в Обединеното кралство и в чужбина. Някои пътници са били принудени да чакат с часове.

Според О'Лиъри Ryanair се е справила със ситуацията по-добре от други авиокомпании, защото е имала "отчасти късмет и отчасти смелост" в решението си да започне да набира и обучава кабинен екипаж и пилоти миналия ноември, когато все още пътуванията още бяха ограничени от мерки.

През първите шест месеца на 2022 г. Ryanair отмени 0,3% от полетите, в сравнение с общо 3,5% на British Airways и 2,8% на Easyjet, според консултантска компания за въздушни пътувания.