Пътуването със самолет за туризъм или бизнес се превърна във важна част от живота на много хора на нашата планета. Всеки ден от летищата излитат и кацат хиляди и дори десетки хиляди самолети, превозващи милиони хора. За една авиокомпания всеки клиент е човек, който има пари и иска най-удобния полет за себе си - и превозвачите предлагат услуги, които улесняват пътуването, но пътникът ще трябва да плати допълнително за това.

Топ 10 на най-ценните авиокомпании от 2013-а досега

Топ 10 на най-ценните авиокомпании от 2013-а досега

Преди пандемията пътуванията в глобален мащаб възлизаха на 4,7 милиарда през 2019

Продажбата на допълнителни опции носи милиарди долари на авиокомпаниите всяка година, но има сред тях такива, които успяха да спечелят особено много в тази област, пише smapse.ru.

Снимка 378012

Източник: Flying Opportunities

Кои авиопревозвачи печелят най-много?

Според анализаторската компания IdeaWorks авиопревозвачът United Airlines е спечелила най-голяма сума от услуги, които не са включени в цената на билета - тя достига 6,2 млрд. долара.

Други превозвачи от САЩ публикуваха подобни резултати, според които American Airlines е спечели 4,7 милиарда долара, а Delta Airlines - 3,8 милиарда долара. Това обаче не е изненадващо, като се има предвид, че таксите за багаж или платените обаждания до кол център отдавна са норма в САЩ.

Интересното е, че списъкът на лидерите по отношение на приходите, които не са включени в цената на самолетния билет, включва нискотарифни превозвачи. Ryanair е на шесто място с 1,7 милиарда долара, а EasyJet е на осмо място с 1,46 милиарда долара.

Списъкът на авиокомпаниите с най-високи приходи от нетарифни услуги включва Air France/KLM (2,2 милиарда долара), Southwest Airlines (2,1 милиарда долара), Lufthansa (1,49 милиарда), Qantas (1,2 милиарда) и Alaska Airlines (1,1 милиарда).

Снимка 369431

Източник: iStock

Плащайте за всичко

Интересен е фактът, че някои авиокомпании използват бизнес модел, базиран на събирането на допълнителни такси. Например, Spirit Airlines спечели 43,4% от приходите си през 2015 г. от различни такси, включително такива за ръчен багаж, такси за багаж и продажба на храни и напитки.

Това означава, че авиокомпанията е реализирала значителна печалба от допълнителни услуги. Цената за чекиране на багаж при тази компания варира от $30 до $50, а таксата за ръчен багаж варира от $35 до $100, в зависимост от начина на плащане.

Допълнителните услуги включват също такса за избор на място и онлайн резервация. Средно всеки пътник носи на авиокомпанията почти $52 допълнителни приходи в допълнение към цената на билета.

Този бизнес модел е типичен за нискотарифните авиокомпании: например Wizz Air , която получава 36% от приходите си от такси за багаж и допълнителни услуги, и Ryanair , която генерира по този начин 24% от приходите си. Дори отпечатването на бордна карта за тези авиокомпании струва пари и може да бъде почти по-скъпо от цената на самия билет!

Снимка 484351

Източник: iStock

Според IdeaWorks през 2015 г. първите 10 авиокомпании по приходи, без цената на билетите, са както следва:

1. Spirit Airlines - 43,4%,

2. Allegiant Air - 37,6%,

3. Wizz Air - 36,4%,

4. Jet2.com - 29,4%,

5. Ryanair - 24%,

6. Воларис - 22,3%,

7. Jetstar Airways - 21,3%,

8. Flybe - 21,2%,

9. Tigerair - 20,8% и

10. Alaska Airlines - 19,5%.

Пътниците, които летят често, могат да бъдат доволни от този бизнес модел, тъй като могат да избират сами екстрите, от които се нуждаят, и да не плащат за тези, които не искат.

Въпреки това, пасажерите, които рядко летят и са свикнали храната и багажа на борда да са включени в цената на билета, може да не са доволни, тъй като трябва да се запознаят с цената на всяка опция поотделно.

Топ 20 на най-безопасните авиокмпании (плюс нискотарифните) в света за 2023

Топ 20 на най-безопасните авиокмпании (плюс нискотарифните) в света за 2023

Годишната класация е изготвена от AirlineRatings.com

Авиокомпаниите винаги се стремят да отговорят на променящите се нужди на пътниците и съответно да променят своите условия и тарифни планове. Цените на полетите бяха значително намалени последните години поради факта, че авиокомпаниите изключиха някои услуги, като например багажа и храната за повечето кратки полети, от общата цена на полета, за които ще трябва да заплатите допълнително.

Разбира се, това може да е неудобно за някои пътници, които са свикнали да купуват пълния набор от услуги, включени в цената на билета, но предоставя повече гъвкавост и икономии тези, които желаят да управляват собствените си разходи за допълнителни услуги.