Авиокомпаниите тестват своята ценова мощ, защото ограниченият капацитет и силното потребителско търсене намаляват натиска за сваляне на цените на самолетните билети. Повишаването на цените на подобрява перспективите за печалба, пише Reuters.
Големите американски авиокомпании, сред които Delta, Alaska и United , прогнозират високи печалби за тази година. Очаква се печалбите на повечето европейски авиокомпании също да се подобрят.
Данните на американското министерство на труда сочат, че през декември цените на самолетните билети в САЩ са се увеличили с най-бързия си темп от 21 месеца насам в сравнение с предходната година. В Европа цените на самолетните билети са се повишили с 6% на годишна база през 2024 г., според данни на групата за туристически проучвания ForwardKeys.
Световната организация на авиокомпаниите IATA прогнозира около 15% скок на годишна база на нетната печалба на пътник за северноамериканските авиокомпании през 2025 г. Европейските превозвачи най-вероятно ще имат 12% годишно увеличение на нетната печалба на пътник.
Повишаването на цените на билетите е отражение на наложената дисциплина по отношение на капацитета, тъй като недостигът на самолети поради забавяне на производството и двигателите ограничава плановете за растеж на сектора.
Доставките на самолети от Boeing и Airbus са бавни поради проблеми във веригата за доставки. Продължаващите инспекции на двигателите GTF на Pratt & Whitney, принудиха авиокомпаниите да спрат редица самолети.
Според фирмата за пътнически данни OAG в Европа 10% от флота на превозвачите не работи поради проблеми с поддръжката и ремонта. Turkish Airlines, които имат около 17% от флота си извън експлоатация, са намалили капацитета си с 19% през текущото тримесечие спрямо предходната година, което е довело до 25% скок на средните цени на билетите.
Припомняме, че през януари месец нискотарифната ирландска авиокомпания Ryanair отчете по-добра от очакваната печалба през декемврийското тримесечие поради подобрената ценова мощ. Главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри заяви, че ограниченият капацитет в Европа би могъл да повиши цените на билетите през лятото.