Гигантът в електронната търговия Alibaba Group регистрира рекордни продажби от 213.5 млрд. юана (30.8 млрд. долара) по време на годишното си събитие за онлайн пазаруване - "Денят на необвързаните", а купувачите завладяха онлайн базарите на компанията.
Макар да съществува едва от десетилетие, празничният търговски ден, характерен с големите си намаления, се превърна в събитие от огромно значение не само за Alibaba, но и за цял Китай, пише Bloomberg.
Пазарният ден е и катализатор за потребителските настроения в най-многолюдната държава на фона на търговския сблъсък между Вашингтон и Пекин, който е смятан за най-голямата заплаха за световната икономика.
.@AlibabaGroup delivers sales of ¥100 Billion in 1 hour 47 mins on #SinglesDay. #breakingrecords #newretail #shopping #logistics #artificialintelligence @CoresightNews pic.twitter.com/XjULtq1OPc
— Deborah Weinswig (@debweinswig) November 10, 2018
По-малко от 2 часа след началото на събитието, Alibaba продаде стоки за над 100 млрд. юана (14.37 млрд. долара). Най-продавани бяха продуктите на Xiaomi, Apple и Dyson, според информация на компанията.
"Усещаме, че търговците напълно възприемат интернет и помагат за надграждане на потреблението", каза главният изпълнителен директор на Alibaba Даниел Жанг пред репортери в Шанхай.
Бясна скорост
Рекордният пазарен ден през 2018 г. донесе на онлайн търговеца с 30 млрд. долара повече приходи, отколкото първото издание на събитието преди 10 години. Това означава, че за десетилетие Alibaba е увеличила оборота си над 4000 пъти през този ден.
Ten years on, and no sign of slowing down. Here's a look at the biggest 11.11 yet. pic.twitter.com/JeP1DUNy7w
— Alibaba Group (@AlibabaGroup) November 11, 2018
Постигането на поредния рекорд беше предизвикателство за милиардера Джак Ма и неговия най-доверен партньор Даниел Жанг. Охлаждащата се китайска икономика, пренаситените пазари и конкуренцията от по-малки платформи като JD.com и Pinduoduo мотивират Alibaba да търси нови двигатели за растеж.
"Alibaba се възползва от всички свои платформи, за да превърне "Деня на необвързаните" в празник, който включва вечеря и развлечения. Свързваме онлайн пазаруването с офлайн физически преживявания", заяви по време на официалното събитие Джет Дзин, президент на Tmall, един от основните сайтове на компанията.
Събитието дава възможност на потребителите да пазаруват, да ядат и да се наслаждават на шоу програма. Спектакълът е гарантиран, благодарение на участието на звезди от цял свят (този път бяха Марая Кери и атрактивните "Сирк дю Солей"), стоките се продават като топъл хляб, а приходите на Alibaba нарастват експоненциално.
Изпълнителният директор Жанг, който поема щафетата от пенсиониращия се Джак Ма, трябва да докаже, че може да продължи това наследство. Неговата компания, базирана в Хангжу, използва случая, за да тества границите на своите изчислителни облаци, доставки и разплащателни системи.
Поглед към чужбина
Източник: Alibaba
Изпълнителният директор на Alibaba Даниел Жанг има тежката задача да продължи страхотния успех на гиганта в онлайн търговията
Все пак тази година имаше известна несигурност, тъй като търговската война и поевтиняващите активи заплашват да нарушат икономическия растеж. Растежът на онлайн продажбите в Китай се забави до 24% през третото тримесечие, което е спад от 12 процентни пункта спрямо предходните 3 месеца, според официалната статистика.
Изминаха 3 години, откакто Ма обяви, че иска да превърне "Деня на необвързаните" в глобален феномен. Международната експанзия ще бъде ключов елемент от усилията на Жанг да продължи да чупи рекорди. Миналата година трите най-големи пазара на компанията извън Китай са Русия, Хонконг и САЩ, а най-поръчваните продукти са мобилни телефони, вълнени палта и плетени пуловери.
В първия час на тазгодишното шопинг събитие най-много поръчки от чужбина идват от Япония, САЩ и Южна Корея, а най-предпочитаните стоки са рокли, вълнени палта, панталони и дрехи с качулки.
В същото време Alibaba среща сериозни предизвикателства в САЩ. Технологичният гигант се отказа от плановете да разкрие 1 милион работни места в страната, а намеренията на подразделението й Ant Financial да купи MoneyGram бяха осуетени от американските власти.
В същото време американският президент Доналд Тръмп обяви, че смята да изтегли Щатите от Световния пощенски съюз - споразумение, заради което китайските компании плащат по-ниски транспортни разходи за доставка на малки пратки, изпратени до американски потребители. Това ще затрудни китайските търговци да навлязат на необятния пазар в САЩ.
Югоизточна Азия ще даде най-ясната индикация за способността на Alibaba да стане глобална компания. С помощта на базираната в Сингапур Lazada, която вече е нейна собственост, регионът остава светъл лъч за електронния търговец на фона на забавянето на растежа в Китай и сътресенията, предизвикани от ескалиращата търговска война.