Пандемията на новия коронавирус привлече повече от 10 милиона руски потребители онлайн. А това ускори възможността Русия да се надпреварва в сектора на онлайн търговията, който се доминира от американския технологичен гигант Amazon.
Най-големият руски онлайн търговец на дребно - Wildberries, контролира едва 13% от пазара в най-голямата държава в света, дори след като продажбите на компанията се удвоиха през първите девет месеца на годината. Междувременно Amazon представлява около половината от американския пазар.
"Подпомогнати от пандемията, големите платформи за електронна търговия набират пазарен дял както от офлайн, така и от онлайн магазини. Конкуренцията се нажежава и в бъдеще двама или трима играчи ще доминират", коментира пред Bloomberg Марат Ибрагимов, анализатор в Gazprombank ("Газпромбанк").
В Русия има повече онлайн потребители от пазар №2 на Amazon - Германия. И все пак утвърдените потребителски навици и логистичните предизвикателства затрудняват електронната търговия в страната, което обезкуражава чуждестранните компании като Amazon да правят бизнес там.
След като през пролетта президентът Владимир Путин нареди магазините да бъдат затворени за почти два месеца по време на първата вълна на Covid-19, това остави на потребителите малък избор, освен да опитат електронната търговия. Прогнозира се продажбите в интернет да нараснат с 44% през 2020 година до 2,5 трилиона рубли, или 32 милиарда долара, показват данни на Data Insight.
Според лобистката група AKIT онлайн покупките ще представляват малко над 10% от продажбите на дребно в Русия през 2020 година, спрямо 6% през миналата година. За сравнение - през 2019 година в САЩ онлайн покупките представляват 16% от всички продажби на дребно, а в Китай този дял е още по-внушителен - цели 37%.
"Когато властите затвориха местния пазар заради Covid-19, всичко, което можех да направя, беше да опитам в интернет. Намерих го за наистина удобна опция и изборът е огромен", споделя 62-годишната Надежда Никулина, която живее в северозападна Русия и използва предимно Wildberries.
Интернет пазаруването в Русия не тръгнва толкова светкавично от части поради трудностите, свързани с извършването на доставки в толкова голяма държава. Дори националната пощенска служба едва наскоро започна да експериментира с доставки по домовете. Друг е въпросът, че в Русия се наблюдава широко нежелание на потребителите да плащат за стоки, преди те да бъдат получени, корените за което може да се търсят в хаотичния преход на Русия към пазарна икономика през 90-те години на миналия век.
Местният пазар обаче остава "счупен" - с хиляди интернет магазини, включително предложения от традиционни търговци като магазина за електроника M.video и веригата за детски стоки Detsky Mir. Все пак - забелязва се и тенденция за магазини в стила на Аmazon.
Wildberries започва да функционира през 2004 година като онлайн търговец на дрехи, но сега продава стоки, вариращи от храни до електронни стоки. Повече от 90% от доставките на търговеца се дължат на мрежа от 26 000 физически пункта из Русия - най-голямата дистрибуторска мрежа извън националната поща на страната - които позволяват на клиентите да пробват стоки, преди да ги приберат у дома.
Освен Wildberries, в Русия има още 3 онлайн търговеца, които имат потенциала да се превърнат в "руския отговор на Amazon".
Единият е AliExpress - съвместно предприятие между китайската Alibaba и регистрираната в Лондон Mail.ru. След загуба на пазарен дял поради дълго време за доставка на поръчки от Китай, компанията започна да работи с повече местни доставчици. AliExpress субсидира разходите за доставка и предоставя еднодневни услуги за някои стоки чрез партньорство с държавната пощенска служба.
Вторият - Ozon, която представлява руско копие на Amazon. Търговецът е подкрепен от милиардера Владимир Евтушенков и Baring Vostok Capital Partners и предлага доставка на следващия ден за 40% от населението на страната. Но доставките до Сибир могат да отнемат до пет дни.
Ozon обяви през октомври, че е кандидатствала за продажба на акции в САЩ, за да финансира по-нататъшен растеж, след като удвоява продажбите си през първата половина на годината. Компанията има изградена мрежа от каси в близост до апартаментите на клиентите, като същевременно предлага директни пратки чрез партньори.
Най-малкият конкурент до момента е Yandex, която представлява едва 2% от онлайн пазара на дребно в Русия. Компанията вече управлява водещата руска търсачка и най-голямата услуга за автомобили в страната. След като опитът за създаване на онлайн пазар съвместно със Sberbank приключи по-рано тази година, Yandex продаде акции за 1 милиард долара на милиардера Роман Абрамович и други партньори, за да инвестира повече в електронната търговия.