Обикновено упадъкът на „Български пощи" ЕАД се свързва с либерализирането на пазара на пощенските услуги през 2011 година. Прегледът на отчетите на компанията за периода след 2004 г. обаче показва, че болшинството от проблемите са налице още в предходните години. Националният оператор започва да губи пазарен дял дълго преди кризата, а приходите му достигат своя пик през 2008 година.
Предприетите до 2014 г. мерки за свиване на персонала и разширяване на обхвата на предоставяните услуги се оказват недостатъчни, поради което традиционният пощенски оператор заема една все по-малка част от пазара на пощенски услуги.
ПАЗАРЕН ДЯЛ НА „БЪЛГАРСКИ ПОЩИ" ЕАД
В периода между 2004 и 2014 г. пазарният дял на „Български пощи" ЕАД се свива от 50% на 17%. Това означава, че ако през 2004 г. 50 ст. от всеки 1 лв. даден за пощенски услуги е минавал през "Български пощи", сега това се случва с едва 17 стотинки. Сред основните причини за това са:
Спад на интереса към традиционните пощенски услуги, влизащи в обхвата на универсалната пощенска услуга (УПУ [1]). Информационните технологии в голяма степен представляват директна конкуренция на някои от традиционните пощенските услуги, като например кореспондентските пратки.
Трайна тенденция на нарастване на броя на участниците на пощенския пазар и невъзможност на Български пощи да се справи с конкуренцията, особено в сектора на неуниверсалните пощенски услуги (НПУ).
Основната част от приходите от пощенски услуги през 2014 г. (около 80%) се формират при неуниверсалните пощенски услуги, където делът на Български пощи през 2014 г. е едва 4%. Най-голям е интересът към куриерските услуги, които по данни на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) формират около 65% от целия пазар на пощенски услуги.
ПАЗАРЕН ДЯЛ НА „БЪЛГАРСКИ ПОЩИ" ЕАД ПРИ УНИВЕРСАЛНИТЕ ПОЩЕНСКИ УСЛУГИ
Преди 2011 г. Български пощи е своеобразен монополист в сферата на универсалните пощенски услуги. В последвалия период (2012-2014) нещата се променят, като през миналата година „Еконт Експрес" ООД вече държи 30% от пазара на универсалните услуги при едва 5% две години по-рано.
Според редица експерти от сектора „Български пощи" ЕАД губи битката със своите конкуренти най-вече в големите градове.
РАЗХОДИ ЗА ПЕРСОНАЛ
В периода между 2006 и 2014 г. броят на служителите в „Български пощи" ЕАД спада от 14 768 до 10 794 (или с 27%). Въпреки това разходите за заплати и осигуровки през 2014 г. са равни на 66,5% от приходите от дейността на компанията. За сравнение, през годината преди либерализирането на пазара на пощенски услуги (2010 г.), те формират 62,0% от приходите, а през 2006 г. - едва 56,7%.
Въпреки че за периода 2006-2014 г. средната заплата на служителите се увеличава от 327 на 551 лв., основната причина за упорито високите разходи за заплати лежи по-скоро в ниските приходи на компанията. През 2006 г. общите приходите от дейността се равняват на 135,5 млн. лв., а през 2014 г. - на едва 129,3 млн. лв.
СТРУКТУРА НА ПОЩЕНСКАТА МРЕЖА
Въпреки че преструктурирането на пощенската мрежа следва да е един от водещите приоритети на компанията, напредък в това отношение на практика няма, което води до по-високи разходи за компанията.
През 2014 г. броят на пощенските станции е 2981 и остава непроменен от 2008 г. насам. За целия период 2006-2014 г. са закрити само 6 пощенски станции. Цели 78,6% от пощенските станции се намират в селата. Повече от половината от всички пощенски станции се намират в села с население под 800 души.
Аргумент за съществуването на толкова голям брой станции е, че без тях въпросните селища не биха били обслужвани по предвидения по закон начин. Като се вгледаме в данните обаче виждаме, че в момента „Български пощи" ЕАД обслужват общо 5 177 селища. Това означава, че така или иначе в 42,4% от обслужваните населени места няма пощенска станция. Последните се обслужват чрез междуселищни пощальони или изнесени гишета.
ВЪЗРАСТ НА ПЕРСОНАЛА
Възрастовата структура на персонала на „Български пощи" ЕАД се влошава с всяка изминала година. До 2009 г. броят на работещите на възраст под 30-годишна възраст е по-висок от този на работещите над 60-годишна възраст. През 2014 г. вече 48,5% от работещите в компанията са на възраст над 50 години при едва 38% през 2006 година.
Предвид бързо променящата се пазарна среда и средната възраст на персонала, инвестирането на средства в неговата продължаваща квалификация изглежда силно наложително. От 2006 г. насам обаче ръководството на „Български пощи" ЕАД заделя за целта по-малко от 100 хиляди лв. годишно.
Текстът е подготвен от екипа на Infograf.bg